Hallo iedereen, ik ben hier nieuw omdat ik het gevecht met een pest insect aan het verliezen ben en ik hulp nodig heb bij het identificeren van het probleem en mogelijke oplossingen.
Ik heb enige tijd last van deze beestjes. Ze zijn waarschijnlijk binnen gekomen met een Calathea whitestar die ik had gekocht bij een planten winkel. De plant zat na een paar weken vol met deze beesten en spinmijt. De spinmijt ben ik uiteindelijk kwijt geraakt mogelijk met de mix van de Amblyseius californicus en Phytoseiulus persimilis roofmijten die ik had gekocht. De gele zijn echter niet weg gegaan en zitten ondertussen door het hele huis. Elke keer dat ik denk het gevecht te hebben gewonnen op een plant zitten ze weer op twee nieuwe. Op het moment heb ik ze op de volgende planten gehad:
- Calathea whitestar
- Monstera deliciosa
- Philodendron hederaceum
- Avocado plant
Mijn huis is een flinke jungle dus alle planten in quarentaine zetten wordt lastig, daarnaast zitten een aantal planten in terraria met levende reptielen dus een chemisch bestrijdingsmiddel is ook niet bij alles mogelijk.
Ik heb geprobeerd om er achter te komen wat de beesten zijn maar ook dat lijkt lastig. Ik weet alleen dat ze geen webben maken dus het is waarschijnlijk geen spinmijt, en ze zitten vooral op bladeren en jonge groei knoppen van de avocado. Bladeren waar ze op zitten verschrompelen volledig of met grotere bladeren zoals de Monstera komen er grote gele plekken op het blad.
Heel verhaal maar ik hoop dat iemand weet wat deze beesten zijn en hoe ik er vanaf kan komen, misschien met een roof insect.
Alvast bedankt
Thije