Fortunei opent (klein) blad al in het groeipunt

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Fortunei opent (klein) blad al in het groeipunt

Berichtdoor Mate op 07 sep 2024 08:53

Vorig voorjaar vond ik onderstaande gehavende fortunei bij een ondergrondse container. Na het planten in de volle grond leek het beter te gaan met fris groen (nog wel te klein) blad maar op den duur ging de plant toch snel weer achteruit. De plant maakt gewoon nieuw blad aan maar deze openen zich al direct in de kern en blijven extreem klein. Ook worden de nieuwe bladere erg snel bruin.
Hieronder wat fotootjes in volgorde van hwt vinden van de plant tot een foto van een dag terug:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

339 bedankjes

Re: Fortunei opent (klein) blad al in het groeipunt

Berichtdoor draco op 07 sep 2024 17:23

Ik herken het verschijnsel en had dit onlangs met een hybride princeps x wagnerianus in kuip. Die is inmiddels verkocht met bestemming volle grond. Onlangs deed zich hetzelfde fenomeen voor bij Howea belmoreana, het nieuwe blad ontplooide al voordat het voldoende was uitgegroeid. Door te verpotten hoop ik dat de volgende bladeren normaal uitgroeien. Dat zal enige tijd vergen totdat er nieuwe wortelvorming heeft plaatsgevonden. Bij Trachycarpus in de tuin is niet ongewoon dat als het kouder wordt en de dagen korter, de nieuwe bladeren minder uitgroeien en vaak kleiner blijven. Wat precies de oorzaken zijn van deze verschijnselen en wat eraan te doen is, weet ik niet. Bij kuipplanten kan verpotten misschien helpen, vooropgesteld dat er geen schade is aan het palmhart.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

695 bedankjes

Berichtdoor Mate op 09 sep 2024 14:53

Thanks Han!! Het gat waar ik de palm vorig jaar heb ingezet was niet veel groter dan de kluit. Eromheen dus massieve klei...kan dat nog een issue zijn?
Mate

339 bedankjes

Berichtdoor draco op 10 sep 2024 00:34

Een verwaarloosde palm zet ik bij voorkeur eerst een jaar in goede potgrond voordat deze (Trachycarpus) de grond ingaat. Een royaal plantgat vul ik met een mix van de uitgegraven klei en potgrond en zet de palm wat dieper zodat het onderste deel van stam afgedekt is. Daar ontspruiten met name nieuwe adventiefwortels, die dan de ruimte hebben om langs de dichte kluit uit te groeien. Je kunt de eerste stap ook overslaan, bijvoorbeeld bij uitplanten in het voorjaar.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

695 bedankjes

Berichtdoor PeterHoofddorp op 07 okt 2024 23:19

Volgens mij gaat Trachycarpus in onze kleigrond als een malle aan de groei, vooropgesteld dat er voldoende gezonde wortels aanwezig zijn.
Hier gaan ze ERG snel in de volle grond. Sommige wel 50 cm per seizoen.
Wel gaat de ene veel sneller dan de andere, dit heeft waarschijnlijk toch te maken met het feit dat het verschillende varieteiten, of verschillende klonen zijn.
Zelfs de Trachycarpus in potten gaan hier snel!

Even afwachten dus denk ik. Gaat vanzelf aan de groei als de wortels hun weg hebben gevonden.
Wat wel kan helpen is groeihormoon. Dit geeft vaak mooie wortelontwikkeling.
Palmenverkoop bedrijven hebben dit goedje wel.
PeterHoofddorp

97 bedankjes

Berichtdoor Mate op 15 okt 2024 23:40

Thanks Peter :thumb_up:
Mate

339 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?