roest bij pelargonium

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

roest bij pelargonium

Berichtdoor ick op 14 sep 2010 12:11

Hallo,
Al zo'n 10 jaar hou ik een pelargonium (een standaardsoort, met rode bloemen) over die inmiddels is uitgegroeid tot een struik van ongeveer 1.30 m hoog. Hij groeit zo hard dat ik 'm ieder jaar flink moet terugsnoeien om in de winterstalling te passen.
De laatste paar jaar heeft hij steeds aan het einde van de zomer last van pelargoniumroest (aan de onderkant van het blad bruine sporenhoopjes, met verwelking en bladval tot gevolg).
Dit jaar is het wel heel erg en heb ik hem al meermalen behandeld met Exact van Bayer, tegen meeldauw en roest, maar het lijkt niet erg te helpen. De roest gaat gewoon door en inmiddels begint het een zielig-ogende struik te worden (die wel dapper doorbloeit overigens).
Op internet heb ik gevonden dat een behandeling met Baycor beter zou zijn, maar dat blijkt niet meer in de handel verkrijgbaar.
Heeft iemand een idee?
Alvast dank!

groet, rick
ick

71 bedankjes

Re: roest bij pelargonium

Berichtdoor francois eijkhout op 27 sep 2010 14:30

Hoi Nick ik heb vroeger een hof [moestuin ] gehad deze was omringd door een haag van coniferen mijn boontjes zaten alsmaar onder de roest mij werd toen verteld dat dit door de coniferen kwam ik heb mijn boontjes op een andere plaats gezet en had geen last meer misschien is de pelargonium gevoelig,voor roest succes en groeten Francois ;)
francois eijkhout

84 bedankjes

Re: roest bij pelargonium

Berichtdoor ick op 28 sep 2010 09:49

Hoi Francois,

Dank voor je reactie. Coniferen heb ik niet, maar er staan sinds een aantal jaar wel (kleine) cipressen in mijn tuin. Eén raakt de pelargonium zelfs. Dan zou het wellicht ook daar door kunnen komen (het zijn dan wel geen coniferen en boontjes, maar zou dan toch kunnen, lijkt mij). Dank voor deze tip, ik had het nog nooit gehoord!
Ik ga volgend seizoen proberen de pelargoniums op een andere plek te zetten. Kijken of dat iets doet.
Mijn tuintje is alleen nogal klein en vol, ik hoop dat het me lukt de planten ver genoeg uit elkaar te zetten..

groet, Rick
ick

71 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?