“snot” in mijn palmenpot

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

“snot” in mijn palmenpot

Berichtdoor Wimkoh op 11 okt 2010 22:46

Ik controleerde laatst een pot met zaailingen en zag dat een aantal zaailingen er zou uit te trekken waren. Deze pot heeft wel apart gestaan van de rest van mijn palmzaailingen.

Plus er zaten een soort “snot” plekken op de zaaigrond. Dit zat ook aan de zaailingen die ik eruit kon trekken.

Bijgaand een foto van de pot met zaailingen en een foto van de ”snot” plekken

Welk ziekte of beesjes zit(ten) in mijn palmen pot ?? En wat kan ik eraan doen ??

Graag antwoord en alvast bedankt.

Groet Wim
palmzaailingen 1.JPG
Foto van de bovenkant
palmzaailingen 1.JPG (125.12 KiB) 1966 keer bekeken

En nu een foto van de snot.
Bijlagen
palmzaailingen 2.JPG
De snot plek
palmzaailingen 2.JPG (36.02 KiB) 1966 keer bekeken
Wimkoh

33 bedankjes

Re: “snot” in mijn palmenpot

Berichtdoor lily-anne op 12 okt 2010 07:59

Nog nooit gezien ! " snot " ze lijken me wel vrij nat te staan of zie ik dat niet goed ? Ik vraag me wel af wat er bij de planten ligt -( die gele bolletjes ) zijn dat perliet bolletjes of is dat voedsel ? Bij zo'n jonge palmen geef ik nog geen voedsel uit schrik om ze te verbranden .Als het mijn zaaipot zou zijn , dan zou ik dat " snot " niet vertrouwen en zou ik alle zaailingen en ongekiemde harde zaden , uit de pot halen en grondig alle grond eraf halen en schoonspoelen en zelfs ontsmetten en dan in verse goede luchtige grond opnieuw oppotten in groep of in eigen diep potje ,als je er plaats voor hebt.De kans is ook groot dat er ondertussen ook varenrouwmug larven in die pot zullen zitten want probleemzaaisels hebben ze nog liever dan sterke gezonde planten .De ongekiemde zaden zullen mogelijks later nog kiemen .Ik had vorige herfst 2 zaaipotten met trachycarpus fort. waarbij in elke pot 50 % was gekiemd - die zijn dan in het voorjaar allemaal kapot gegaan , maar ik had die potten heel de zomer toch laten staan en af en toe water gegeven en in september was de andere helft allemaal gekiemd ! nu heb ik er terug even veel !!!!
hopelijk komt het goed !
groetjes
Lily-Anne
lily-anne

13 bedankjes

Re: “snot” in mijn palmenpot

Berichtdoor Wimkoh op 12 okt 2010 09:37

Hallo Lily-anne,

Dit was ook de eerste keer dat ik het zag. Dus dacht ik laat ik het maar eens op het forum melden. En ze staan nat omdat ik net, voordat ik de foto gemaakt had, ze water gegeven had. Ik moest het plastic van de pot halen omdat de zaailingen te groot werden.

En die korrels die er bij liggen zijn Osmocote-korrels maar dan speciaal voor palmen. Dit via een palmen kweker gekocht. Normaal is het voordeel dat je maar een keer per jaar je palmen hoeft de bemesten en ze hebben dan genoeg voor het hele seizoen.

Osmocote-korrels.JPG
Voorbeeld van de Osmocote-korrels maar dan kein verpakking
Osmocote-korrels.JPG (76.63 KiB) 1950 keer bekeken

Dit is ook de eerste keer dat ik dat spul bij zaailingen heb gedaan. Het zijn trachycarpus fort zaailingen en ik heb ze gisteren behandeld met Admire en een schimmelwerend product.

Maar als ik jou "oplossing" lees lijkt die mij beter.

Alvast bedankt voor je reactie.

Groet Wim
Wimkoh

33 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?