bladluizen om gek van te worden

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

bladluizen om gek van te worden

Berichtdoor Ronnie D op 27 mei 2011 17:36

Wat doen jullie tegen de bladluizen groene en zwarte met vleugeltjes en nog kleine zwarte????

Ik heb al 1 bus antie bladluis leeg gespoten op de datura's nu zie ik ze ook op de musa's en canna's :evil: Heb gelezen op het inet spiretus spuiten maar daart van ga ik over mijn nek dus dat was niks, heb ze nu onder hoge druk met water van de musa's en canna's af geblazen :lol:. Maar ben bang dat ze wel weer terug komen :? maar op de palmbomen niks geen 1 :?:
Ronnie D

12 bedankjes

Re: bladluizen om gek van te worden

Berichtdoor plasta op 27 mei 2011 17:49

Palmbomen hebben geen lekkere sappige blaadjes, de rest wel.
Mijn remedie: meer spuitbussen kopen

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor turtleboy op 27 mei 2011 18:50

Ik heb het geluk dat hier sinds een jaar of drie de tuin vol zit met lieveheersbeestjes en die weten wel raad met bladluizen en als ik ook al moet spuiten dan alleen met biologisch afbreekbare middelen.
Heb vroeger een volkstuin gehad en daar werd gesproeid met brandnetel gier en dat hielp ook heel goed je moet het mengsel alleen niet te sterk maken.
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor bommetje op 27 mei 2011 21:05

Ik heb anti luis en wittevlieg van bayer. werkt perfect op de rozen!!!

Hebben ook concentraat. scheelt in de portemonaie!!!
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 27 mei 2011 22:34

Ik heb het zin's een weekje op mijn appelboompjes van ongeveer 60cm.
Ik gebruik geen spuitbussen, ik heb toch het gevoel dat je daar meer kwaad dan goed mee doet. Lieveheersbeestjes heb ik niet of kan ik niet vinden.

Mijn appeltje stond ook vol met bladluizen en heb met een plantenspuit alle bladluizen met harde straal er af geschoten. En dat werkt perfect! Wel elke dag na kijken, kost je eventjes tijd maar het kost je geen geld en met risico met speciale middelen waar je plant toch alleen maar dood van gaat.

Heb het vorig jaar bij een cotoneaster (dwergmispel) bonsai geprobeerd en het blad werdt helemaal bruin en uiteindelijk dood. Eeuwig zonde!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor plasta op 28 mei 2011 00:59

Met mijn appelboom ga ik ook anders om. Hierbij ben ik ook terughoudend met wat ik gebruik.
Als ik de planten water geef (en ik denk eraan :oops: ) krijgt de appelboom van onder naar boven water. Dit puur, omdat de meeste enge beestjes bescherming zoeken onder het blad en ik ze graag pest. Daarbuiten altijd op de dosering letten en of het wel geschikt is voor groente en fruit.
Daarnaast opvallend bij mijn appelboom, maar eigenlijk sowieso de verhouding mieren en bladluizen, mieren melken de bladluizen en zorgen voor een hele cyclus. Google maar eens eens op "bladluizen mieren".

Raymond (die graag zijn appels zo puur mogelijk eet)
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor ick op 28 mei 2011 12:07

Dat spul van Bayer werkt hier ook altijd goed, ze zijn vrijwel direct weg. En om de luizen op langere termijn weg te houden, gebruik ik vaak van die plantpins tegen luis en witte vlieg (volgens mij ook van Bayer). Die werken ook heel goed. Of die dan weer lieveheersbeest-vriendelijk zijn, durf ik niet te zeggen, maar toch zitten die hier genoeg.

succes met de luizenplaag!
groet, rick
ick

71 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?