cycas palm

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

cycas palm

Berichtdoor carolinealain op 18 jun 2011 10:47

Hallo allemaal.

Wij hebben sinds een paar maanden een cycas palm. Hij is vrij groot, stam van 1 meter, omtrek 90 cm. Nu heb ik twee "probleempjes" en hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Ik heb hem gekocht in een pot gezet met onderin hydrokorrels. Nu groeien er heel de tijd kleine paddelstoeltjes in de grond. Normaliter zou je zeggen dat de grond vrij vochtig is dan, maar heb hem maar minimaal water gegeven en de laatste weken helemaal niks.

nu was ik net de paddestoeltjes aan het verwijderen en zag dat een gedeelte van de stam hol is. niet door en door hol maar de buitenkant een stuk.

Ben zelf bang dat hij het niet gaat overleven maar misschien dat iemand van jullie raad hebben voor mij/ons.

groet
caroline
carolinealain

0 bedankjes

Re: cycas palm

Berichtdoor paul op 18 jun 2011 11:34

Hallo Caroline,
welkom hier, en gefeliciteerd met uw aankoop.
Ik heb toch de indruk dat uw Cycas revoluta toch te vochtig staat, of gestaan heeft! Een holte in de stam komt niet op 1-2-3! Als ik het goed begrijp is het ter hoogte van het grondniveau in de pot.
Je zou alleszins de holte, hoe groot die ook al is, vrij moeten maken van grond, en de holte proper maken en met een schimmelwerend middel behandelen. Daarna de holte droog houden.
Het best is om bij de grond een deel grof rivierzand, of ander droog spul onder te mengen.
zelf heb ik enkele jaren geleden een jonge Dioon spinulosum gehad met hetzelfde; het gat is nu nog altijd +/- 2cm diep. Vorig jaar heeft hij voor het eerst weer een nieuw blad gemaakt. zie foto's van vandaag;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alleszins veel succes,
Paul
paul

28 bedankjes

Berichtdoor carolinealain op 18 jun 2011 13:34

Hallo Paul,

Bedankt voor je bericht.
Het kan zijn dat hij te vochtig is geweest, hier niet in iedergeval maar ik weet uiteraard niet wat er voor die periode mee gedaan is. Ik heb even foto's gemaakt zodat je kan zien wat ik bedoel. Voor mij is een palm echt helemaal nieuw dus bedankt in iedergeval voor de gegeven tips.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
carolinealain

0 bedankjes

Berichtdoor paul op 18 jun 2011 14:49

Wat een kanjer, maar terzelfdertijd geeft ie mij een raar gevoel: ik vind de pot zo klein voor zo'n plant. Heeft die plant wel voldoende wortels? Normaal hebben die vrij lange penwortels. Mogelijk een plant die blad- en wortelloos is ingevoerd.
De schade aan de stam is waarschijnlijk door beschadigingen gebeurt. Alleszins het zachte materiaal verwijderen en met antischimmel behandelen.
Veel succes,
paul

28 bedankjes

Berichtdoor erna op 18 jun 2011 16:00

Hallo Caroline,

:welkom: op dit forum, en inderdaad een heel mooie plant, maar zoals Paul al schrijft, in een redelijk kleine pot. Het lijkt me ook een sierpot te zijn, zijn er gaatjes onderaan voor het overtollige water ?

Als ik van jou was zou ik hem toch verpotten, en rekening houden met de beschadiging aan de stam.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor carolinealain op 18 jun 2011 16:16

hoihoi,

of hij voldoende wortels heeft??? geen idee, zie wel die lange witte wortels zitten. Ik zal wle heel blond overkomen, maar heb geen verstand van palmen, vandaar dat ik hier kom neuzen. Ompotten zal ik zowiezo eens gaan doen. Iemand een goed adres voor grote binnen potten. Er zitten geen gaten onderin, vandaar de hydrokorrels, althans niet in de buitenpot.

en als ik de binnenpot er nou eens afhaal, hem rechtstreeks in de pot zet en dan gaatjes er onderin maak? of is die buitenpot zowiezo te klein.?
carolinealain

0 bedankjes

Berichtdoor paul op 18 jun 2011 22:56

Je moet enkel zorgen dat er geen water in de pot blijft staan; daar kunnen deze planten absoluut niet tegen.
Ter informatie:deze plant is geen palm, maar een palmvaren; de latijnse naam is Cycas revoluta. De plant van mijn foto's is ook een palmvaren!
paul

28 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?