Canna Stuttgart

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Canna Stuttgart

Berichtdoor Sodiac op 08 jul 2011 00:22

Ik heb een vraagje over de Canna Stuttgart, misschien dat iemand me kan helpen. Allereerst de foto's:

IMG_2600.JPG
IMG_2600.JPG (228.69 KiB) 3850 keer bekeken

IMG_2602.JPG
IMG_2602.JPG (85.19 KiB) 3850 keer bekeken

Nu heb bij anderen gezien dat de Stuttgart mooie brede bladeren heeft. Bij mij zijn ze echter heel smal en zijn de witte gedeelten vrijwel tot de bladnerf teruggetrokken. Hij staat hier in de schaduw omdat ik had gelezen dat de witte plekken anders zouden verbranden... Is er iets mis of kan hij in het vervolg toch beter in de zon? Of wat is er aan de hand? :P
Sodiac

41 bedankjes

Re: Canna Stuttgart

Berichtdoor Christophe op 08 jul 2011 00:44

Dat is inderdaad wel bizar. Bij mij hebben ze mooie bladeren, maar ik kan nu ook niet spreken van 'brede' bladeren. Bij jou zit er een versmalling, daar waar het witte gedeelte van het blad zit ... hebben de nieuwe bladeren dit ook? Zeker niet in de zon zetten, dan ziet je plant er niet meer mooi uit! ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 08 jul 2011 00:47

Oh wat ik vergeten ben te melden is dat hij nogal scheef groeide en ik dus met een stokje en plantenbinder recht heb getrokken. Nu stond die pas erg strak om de plant en heb ik het plastic plantenbindertje snel verwijderd. Misschien dat dat er iets mee te maken kan hebben gehad?
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor Patty op 08 jul 2011 01:03

Nee, dat denk ik niet. Mijn Canna Stuttgart heeft het ook bij enkele uitlopers maar ook een stuk erger. Ik heb redelijk groot exemplaar van 3 jaar oud. Voorgaande jaren heb ik er geen last van gehad, ik dacht dat het door ruimtegebrek van de wortels kwam maar dat gaat bij jou weer niet op omdat jij jouw plant in de volle grond hebt staan. Wegens omstandigheden is het er in het voorjaar namelijk niet van gekomen om 'm te delen. Morgen plaats ik foto's (het is nu te donker).

Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor shusui op 08 jul 2011 08:16

Mijn planten groeiden net zo toen ze in de serre stonden, onder een tablet met andere planten (dus heel donker) Misschien juist lichtgebrek ?
Nu staan ze op allerlei plaatsen in de tuin van volle zon tot diepe schaduw, en alle bladeren zijn normaal, en er is (nog) niks verbrand.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Patty op 08 jul 2011 09:36

@hSusui, ik kan me niet voorstellen dat het (in mijn geval) lichtgebrek is, het is ook geen verbranding maar wat het wel is......foto volgt
Patty
Patty

29 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 08 jul 2011 11:20

Het wit in de bladeren van de Stuttgart is in onze ogen erg mooi maar voor de plant zelf is het totaal nutteloos. Je kan het vergelijken met zonnepanelen waarbij je over een deel een witte doek gooit. Gezonde, forsgroeiende planten hebben er totaal geen last van maar van het ogenblik dat de plant een bepaald tekort heeft (mest, licht, ziekte, ruimte, enz..) zal je dat het eerst merken in de nutteloze stroken (het wit dus). Zorg dus voor optimale groeiomstandigheden en de plant gaat terug 'normaal' doen.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 08 jul 2011 13:26

Bedankt voor de reacties! Het lijkt me niet dat hij te donker zou staan, hij staat immers gewoon in de open lucht, al is het in de schaduw, maar toch lekker licht. Water heeft ie ook zeker niet te weinig gehad en ruimtegebrek kan in de volle grond lijkt me niet? Ik heb wellicht teveel koemestkorrels gestrooid? Of zal het toch door die afknellende plantenbinder zijn gekomen? Dit was het derde blad en de vorige twee hadden nog niet zoveel wit dus daar kon ik het nog niet aan zien.

Nu maar weer wachten op het volgende blad! Er zijn inmiddels al weer 3 extra scheuten uit de grond gekomen, dus dat gaat goed. :)
Sodiac

41 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?