BEste allemaal,
enige tijd geleden had ik het erover dat mijn planten wat vreemd deden, ondanks
de juiste voeding, temp en lichthoeveelheid en stertkte
Echter is mij het volgende opgevallen.
Iemand wees mij op de term. randjesziekte. waarbij randen transparant worden bij hoge temperaturen van de bodem.
Nu heb ik al wat magnesium en kalium toegedient, maar probleem trad al op bij de jongere bladeren ook.
( zie de foto's ) Op de tweede foto zie dan de heliconia rostrata, met de enorme bruine randen, en donkere rand eromheen. En daaromheen een nog donkerdere
paarse raand, die ook dan langzaam verdoort. Op foto 2 zie je het blad van de zingibar. De vlekken die je ziet, zijn wat gelig, en bijna transparant, alsof daar PLAATSELIJK het groen wordt afgebroken. Nu heb ik dit al eens uitvoerig besproken hier, maar nu staat mijn thermostaat op 22 graden. Hij schiet dan aan wanneer de temp daaronder komt. Echter bleek dat de sensor niet tot op de bodem zat, maar vrij oppervlakkig. Toen ik deze dieper stak, schoot het door naar 28 graden. Is dit het probleem geweest? en neemt een plant daarom geen voeding op oid?
hij slaat aan wanneer de temp 22 graden is, terwijl in werkelijkheid het op de odem bij de wortels
al ruim 28 graden is.