olijfboom na strenge vorst

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

olijfboom na strenge vorst

Berichtdoor Herminator op 25 maart 2012 16:27

Mijn olijfboom vertoont barsten in de schors +- 2 a3 mm over een lengte van 10 cm op zeker 2 plaatsen (op de stam). Moet ik hier iets ondernemen ? mijn boom is ongeveer 30 jaar oud . Door de strenge vorst geweest is hij ook al zijn bladeren aan het verliezen ,maar ik heb wat schors weggekrabt op de takken en daaronder is alles nog mooi groen . Hoop dat hij het overleeft !
Bijlagen
DSCN3528.jpg
DSCN3528.jpg (47.75 KiB) 4043 keer bekeken
Herminator

0 bedankjes

Re: olijfboom na strenge vorst

Berichtdoor arjan op 26 maart 2012 06:21

Ben bang dat hij dood is, mijn ervaring is dat je een olijf in het najaar droog moet houden zodat de boom niet vol water zit.
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan

5 bedankjes

Berichtdoor philip op 26 maart 2012 09:49

Hoi,

als er onder de schors nog groen zit kan alles nog goed komen,mijn grote olijfboom ziet
er nu ook zo dood als een pier uit ,heb nog minstens 2 maanden geduld en je zal nieuwe knoppen zien en kan je beter zien welke takken afgestorven zijn en die kan je dan wegsnoeien ,we zijn pas in de lente en de planten moeten de nodige zon en tijd hebben
om zich te herstellen,hier foto van heden:
Mvg Philip.
Bijlagen
olijboom maart 2011.jpg
olijboom maart 2011.jpg (183.11 KiB) 3996 keer bekeken
philip

11 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 26 maart 2012 10:13

Een wondafdekkingsmiddel op de scheuren smeren helpt de infecties en schimmels buiten te houden. En zoals Philip al zei : nog een paar maanden geduld. Waarschijnlijk komt hij wel goed.
groeten
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 26 maart 2012 12:05

Ik zou toch geen wondpasta op de barsten smeren. 'k Heb het zelf alleszins niet gedaan bij mijn olijven. Voordat je zo'n pasta gebruikt, moet je de wonde perfect (kunnen) schoonmaken en dat is bij zo'n barsten niet mogelijk. De boom zal zichzelf wel beschermen door de schorswonden zelf te dichten. Je moet geen schrik hebben dat je olijf dood is. De overige schors neemt de sapstroom over. Zeker als je nog groen ziet bij het wegkrabben van de schors, mag je gerust zijn.
stefan78

10 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?