Washingtonia's

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Washingtonia's

Berichtdoor Johann0r op 26 maart 2012 12:38

Ik heb een 2tal washingtonia's die vorstvrij overwinterd hebben in mijn kas 2 weken terug buiten gezet. Ik heb ze een lekkere ruime pot gegeven en ze staan lekker in de zon. Alleen 1 tje ziet er verschrikkelijk uit, alle bladeren hangen en de bladeren zijn helemaal samen geknepen.

Iemand een idee?
Johann0r

0 bedankjes

Re: Washingtonia's

Berichtdoor Marc_S op 26 maart 2012 13:41

Dat in een keer in de zon zetten vinden palmen meestal niet echt leuk.
Grote kans dat de bladeren verbranden waardoor ze als je pech hebt de rest van het jaar niet meer groeien.
Dichtknijpen van de bladeren doet de plant omverdamping te voorkomen.
Waarschijnlijk heeft deze ook een probleem met de wortels.
Te nat gestaan van de winter waardoor wortelrot is ontstaan, daardoor sapstroom naar bladeren te weinig waardoor deze dicht knijpen.

Palmen (Planten) altijd laten wennen aan de zon.

Succes,

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 27 maart 2012 09:00

Ze hebben de hele winter droog in de kas gestaan. Ik heb er 2 en de andere ziet er wel beter uit.

Zouden deze palmen beter groeien als ik ze in de kas houd?
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor ick op 27 maart 2012 12:52

Mijn ervaring is dat Washingtonia's het erg naar hun zin hebben buiten (zolang het niet (flink) vriest).
Waarschijnlijk groeien ze in de kas ook, maar of ze daar beter groeien? het lijkt me nl. dat het blad in de kas gauw slap wordt. Ik merk dat tenminste tijdens het overwinteren: het blad dat binnen tegen het einde van de winterperiode gevormd wordt, is erg slap en kan slecht tegen de omstandigheden buiten.

Verder is het idd. belangrijk planten te laten wennen aan de zon, maar of dat nu het probleem van je palm is weet ik niet. Wortelschade, wat Marc al opperde lijkt me logischer.
Of een te donkere standplaats in de winter. Dat heeft bij één van mijn Washingtonias al wel eens tot een slechte start in de lente geleid.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?