olea europaea winter niet overleefd?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

olea europaea winter niet overleefd?

Berichtdoor Tibeau op 08 mei 2012 13:51

Mijn olijfboompje (ongeveer 1 meter hoog, in pot) heeft bijna geen bladeren meer. Hij schiet wel uit, ook met groene bladeren, maar na 2 dagen lijken die uitgedroogd, verschrompelen ze en vallen ze af. Stam is wel nog groen als ik erover kras, maar toch lukt het me maar niet om het boompje goed te krijgen. Hij staat niet droog, maar ook niet te nat.

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand wat er aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen?
Tibeau

0 bedankjes

Re: olea europaea winter niet overleefd?

Berichtdoor Marc_S op 08 mei 2012 16:25

Staat hij in een dichte pot of open pot?
Als blaadjes uitlopen en verdrogen krijgen ze geen vocht en denk ik dat er een probleem met de wortels is.
Vandaar ook mijn vraag van de dichte of open pot. Hij kan best niet te nat zijn maar als het water er niet uit kan krijg je nog wortelrot.

Groeten

marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Tibeau op 09 mei 2012 08:51

Er zit een gat onderin de pot om overtollig water te laten weglopen. Als jij denkt dat er een probleem is met de wortels is misschien is de pot te klein? Ga vanmiddag eens op zoek naar een grotere pot, kijken of dat helpt. Dank je wel voor het meedenken.
Tibeau

0 bedankjes

Berichtdoor Tibeau op 17 mei 2012 15:38

Nou, het lijkt met de dag slechter te gaan. Hij geeft heel veel nieuwe scheuten maar alleen aan het uiteinde van de takken, binnenin blijft hij kaal. De nieuwe scheuten redden het 1 á 2 dagen en drogen ze uit. Zou het helpen als ik hem helemaal terug snoei?
Tibeau

0 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 17 mei 2012 20:07

ik denk niet volledig terug snoeien... maar wel alle zijtakjes eraf... bijna niets meer dan de stam. En op een heeeeeeel warme plaats zetten... zo heb ik het gedaan... en nu is ie beter dan ooit tevoren... het eerste jaar na zo een snoeibeurt wel geen olijfjes.
Nosferatu

15 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?