Wie heeft er kennis van Acers?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Wie heeft er kennis van Acers?

Berichtdoor s.janssen op 21 jun 2012 22:15

Voor de nieuwe border heb ik een Acer (Esdoorn) verplaatst, zat goed vast dus ik denk zelf gewoon aan een grote klap, het was toen die tijd vrij warm 1 week en daarna ging het weer achteruit met lage temperaturen en veel regen. Na het verplanten wat bemeste tuingrond aan toegevoegt en goed water dus het lijkt mij niet dat gebrek aan water is, of toch wel?

Acers liggen toaal niet bij mijn kennis maar misschien kan iemand mij helpen met dit boompje?
Dode bladeren als gevolg, weinig nieuw blad en veel dode takken die ik verwijderd heb.
Bijlagen
DSCF6508.JPG
DSCF6508.JPG (89.84 KiB) 3959 keer bekeken
DSCF6510.JPG
DSCF6510.JPG (106.43 KiB) 3959 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Wie heeft er kennis van Acers?

Berichtdoor eddy21 op 22 jun 2012 06:22

kan idd met water tekort te maken hebben na het verplanten moet hij echt veel water hebben zodat de wortels kunnen pakken ik hadhetzelfde met een wilg maar die is e helemaal bovenop gekomen dus zal jou acer het ook gaan redden veel water geven dus ;)
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor erna op 22 jun 2012 07:45

Een acer moet ook zure grond hebben, en moeten uit de wind, en in de halfschaduw staan.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 22 jun 2012 16:36

Oke, het viel mij op dat na het verplanten juist erg slecht begon te worden.
In de oude border stond deze gewoon in de klei/zand en deed het prima. Nooit geweten dat ze zure grond moeten hebben.

Heb nog wat zakken turfgrond liggen van de vleesetende planten, toch bedankt!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 22 jun 2012 17:15

deze acers doen het ook prima in de klei hoor,
heb je hem verplant toen hij in het blad zat? in dat geval zou ik het hout 40% uit dunnen zodat hij niet meer kan verdampen dan hij kan op nemen met de beperkte wortel kluit.
turf toevoegen is niet nodig, ze zijn zuur tolerant maar hebben het niet perse nodig
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 22 jun 2012 22:09

Dat klopt inderdaad, na het blad aangemaakt was heb ik verplant naar de nieuwe border. Het weer werkt ook niet echt mee en zou het jammer vinden als door beperte wortel niet goed aanslaat voor de winter. Ik heb alle dooie takken verwijderd.

Ga het is proberen!
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 23 jun 2012 12:33

loof bomen kun je altijd beter verplanten als er geen blad aan zit
maar als je voldoende wegsnoeit voorzie ik geen problemen met aanslaan,
heb dit al vaker gedaan voor klanten die bv gaan verhuizen en geen afscheid willen nemen van de planten en bomen van formaat.
ik heb zelf ook diverse acers in de tuinstaan die ook gewoon in de vette polderklei staan en ze groeien als een speer dus nogmaals, turf zou ik niet toevoegen
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 23 jun 2012 23:00

Aah, nog iemand die op de klei zit in de polder!
Vandaag bijna de helft terug gesnoeid en nog even wat extra water gegeven.
Ja mijn ouders wilde de border veranderen en ze dachten dat ze een snel groeiende boom hadden gekocht, helaas viel dat wat tegen dus en was het een langzaam groeiende boom ;)
Toch was het wat zonde om meteen de container in te gooien, daarom verplaatst naar een nieuwe border waar deze wat beter op zijn plaats is.

Ben benieuwd! ;)
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor dries666 op 26 jun 2012 20:51

De schade aan dat blad lijkt wel heel hard op wat ik voor heb bij de mijne. Ongeveer een maand geleden denk ik was er hier een enorme zware hagelbui met vele grote hagelbollen. alle planten die toen buitenstonden hebben hiervan zware gaten in hun bladeren van gekregen. Op dat moment had mijn acer palmatum al al zijn bladeren en deze zijn nu allemaal bezet met droge plekjes van waar de hagelbolletjes het blad telkens beschadigd hadden. Omdat er sindsdien geen nieuwe bladeren meer bijgegroeid zijn staat deze er dus nog steeds zo bij.

Misschien kan het daar aan liggen?

groeten,
Dries
dries666

3 bedankjes

Berichtdoor johny1981 op 26 jun 2012 23:41

hoi,

dat is schade van de wind, heb hier ook acer staan en had het vorig jaar ook , nu staat deze er mooi bij.

kan ook combinatie zijn van verpotten en wind , snelle verdamping.
ben er eigenlijk bijna zeker van .
groet
ach, zei de banaan. ik ben werkelijk echt!
een enkele keer is mijn soort wel eens recht!
johny1981

21 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?