ensete maurelli: wat nu weer?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

ensete maurelli: wat nu weer?

Berichtdoor yme op 17 aug 2016 12:58

Denk je dat de ensete goed groeit dit jaar... gaat het toch niet helemaal lekker.

de plant staat in een pot op het dakterras en zag er zo uit voordat er wat wind overheen ging:

Afbeelding

half juli heb ik wat DCM mix 5 door de grond vermengd en elke eerste week van de maand krijgt de plant 1-2 liter vloeibare plantenvoeding op de aanbevolen concentratie.

sinds 1,5 week leek het alsof de groei er een beetje uit was... het blad dat zich toen vormde had ook een paar witte strepen.

Afbeelding

De nieuwe sigaar heeft het echter veel erger/sterker: (foto van vanochtend)

Afbeelding

Wat is dit nu weer? voedingsgebrek? teveel voeding (vast niet)? problemen met ontrollen van nieuw blad?

Het is vrij kenmerkend denk ik, maar op het www of dit forum kan ik het niet vinden...

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Re: ensete maurelli: wat nu weer?

Berichtdoor Marc_S op 20 aug 2016 00:06

Bananen hebben heel veel voeding nodig en waarschijnlijk is dit te weinig voeding met teveel regen en of water. Veel regen spoelt alle voeding uit de pot. Mijn palmen krijgen in de zomer 2 maal per week vloeibare voeding.
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor yme op 20 aug 2016 11:14

ah.. super bedankt!

Mijn palmen krijgen in de zomer 2 maal per week vloeibare voeding.

Dat is wel een heel andere categorie! :shock:
Zou voor mijn maat pot 1-2 liter voeding 2x per week ook aan te raden zijn? Of geef je dan per voedingsbeurt wat minder volume?

btw: mijn musa basjoo heeft het ook relatief niet goed in de pot. Kan ik die hetzelfde voedingsregime geven als de ensete? (de groei is natuurlijk veel trager, maar het is wel zo handig om niet voor elke pot een ander regime te hebben)

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 20 aug 2016 20:36

Als je bananen optimaal wilt laten groeien moet je eens een Fertometer aanschaffen. Dan zie je of ze wel of geen voeding nodig hebben en zal je verteld staan hoeveel ze bij warm weer verbruiken.
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor yme op 21 aug 2016 11:51

Ik denk dat je gelijk hebt qua voeding. zo ziet het eerste blad dat relatief onaangedaan was er nu uit:

Afbeelding

Vandaag ook weer flinke buien gehad, dus er zal nog wel meer voeding uit de aarde zijn gespoeld... :cry:

mbt de fertometer. I heb serieuze twijfel of zo'n ding werkt. Ik heb wel een vochtmetertje, maar ik heb het idee dat de uitslag die je krijgt sterk afhankelijk is van het aantal ionen in het water. Ik moet het nog eens echt testen, maar ik heb echt het idee dat wanneer je een bepaalde hoeveelheid osmosewater geeft versus water waarin voedingsstoffen zijn opgelost, dat de meter aangeeft dat de aarde met alleen osmosewater minder nat is.

ik heb deze twijfel eerder op dit forum geuit, maar ik heb nog geen antwoord gehad van iemand die mij kan vertellen waarom een fertometer wel werkt.

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 21 aug 2016 13:28

Beste Yme,
Ik heb het ding al enkele jaren en het geeft een goede indicatie of er voedingsstoffen nodig zijn. Als het warm weer is geef je de banaan water met voeding in de morgen en als je dan in de avond meet zie je dat hij weer voeding kan gebruiken.
Is het bewolkt weer dan zie je dus dat het soms dagen duurt voordat de plant het weer nodig heeft.
Ik weet niet hoe het werkt en dat het je niet aangeeft wat de plant misschien nodig heeft maar dat moet je dan in een laboratorium laten doen. Ik zie alleen dat sinds ik het ding heb ik geen planten meer teveel gegeven heb en de bananen veel harder groeien en stevigere bladeren hebben als vroeger.
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor yme op 21 aug 2016 13:49

Hoi Marc,

dank voor je antwoord! Wellicht is het wat veel gevraagd, maar zou je misschien een testje voor me willen doen? (aangezien jij al een fertometer hebt)

Ik wil dus graag weten of de waarde die fertometer geeft afhankelijk is van de vochtigheid van de aarde.

proefje zou zijn:
een bakje aarde van normale vochtigheid waarbij de fertometer zegt dat er voeding bij mag, maar waarin de voeding niet 0 is.
Vervolgens deze aarde aarde nat laten regen (regen heeft geleiding van 0 uS) en dan weer meten. De waarde zou dus hetzelfde moeten zijn.

Een tweede proefje zou zijn om de aarde uit te laten drogen en kijken of de waarde van de fertometer ook bij uitdroging hetzelfde blijft.

groetjes,

yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 21 aug 2016 22:57

Beste Yme,
Ten eerste wordt vooropgesteld dat de aarde goed vochtig is bij gebruik en als dit niet zo is je de grond eerst moet nat maken alvorens de meter te gebruiken. in de volgende link staat een test uitgevoerd door groei en bloei over de fertometer. http://www.fertometer.com/test-groei-bloei-en.pdf

Ook heb ik in de gebruiksaanwijzing gelezen:
Om een betrouwbaar meetresultaat te verkrijgen, is het van het grootste belang dat de potgrond overal nat is! Mocht dit niet het geval zijn, giet de eerste en wacht minstens 30 minuten alvorens te meten.

Dus dat testje hoef ik dan niet uit te voeren.
Daarbij hoef ik het ding niet te verkopen en wil alleen maar vertellen dat hij voor mij heel goed werkt en ik er super tevreden over ben.
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor yme op 03 sep 2016 13:34

Om het topic te besluiten:

Het was inderdaad een voedingsstof gebrek. Het nieuwste blad is volkomen gezond! Sterker nog: het is het grootste blad van dit jaar.
Weer wat geleerd!

groetjes,

Yme
yme

43 bedankjes

Berichtdoor hexina op 05 sep 2016 16:00

ik geef iedere twee weken koemestkorrels en dat werkt perfekt
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?