Olifantenpoot (Beaucarnea) gele bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Olifantenpoot (Beaucarnea) gele bladeren

Berichtdoor fvanderkruis op 27 dec 2012 20:30

Ik heb nu iets meer dan een jaar een Olifantenpoot (Beaucarnea).

Hij heeft altijd op dezelfde plaats gestaan en ik heb hem een jaar gelden (2 maanden nadat ik hem had gekocht) overgeplant in een andere pot.
Deze pot heb ik gevuld met een deel hydrokorrels en daarna potgrond.
Elke maand geef ik de plant een klein beetje water (dat doe ik ook al vanaf dat ik hem heb, dus ook daarin heb ik niets veranderd).

De laatste weken heeft mijn Olifantenpoot (Beaucarnea) aan de onderkant steeds opnieuw gele bladeren. Eerst haald ik die direct weg, maar nu zijn het er zo veel dat de hele onderste rij (per stam) geel is.

Wat kan ik hieraan doen om te voorkomen dat het nog erger gaat worden en hoe kan ik mijn Olifantenpoot (Beaucarnea) het beste verzorgen zodat deze weer mooi vol en groen wordt?
fvanderkruis

0 bedankjes

Re: Olifantenpoot (Beaucarnea) gele bladeren

Berichtdoor Hitch op 27 dec 2012 22:01

Is het niet zo dat eerst de oude onderste bladeren afsterven vooraleer deze plant nieuwe bladeren vertoont? Ik heb deze plant ook 4 jaar gehad maar heb hem door zijn ongelooflijk trage groei en onbeweeglijkheid van miserie op de composthoop gesmeten maar het was wel maar een exemplaar met +/- 35 cm stam.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Arno op 28 dec 2012 11:34

Momenteel omdat ze minder licht krijgen komt er wat meer geel blad. Mocht het nu zo zijn dat ze echt kaal worden dan kun je in het voorjaar terugsnoeien. Wel moet je de wond die ontstaat afdekken zoals je dat bij bomen doet, warm en licht zetten, dan zul je zien dat er weer allemaal nieuwe scheuten kommen en de plant in korte tijd weer mooi vol is.
Wel moet ik nog zeggen dat ze betr te droog als te nat gehouden dienen te worden.
Verder vind ik het de makkelijkste planten voor in huis.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor fvanderkruis op 29 dec 2012 00:17

Kan ik de plant nu iets van voeding geven om ervoor te zorgen dat hij niet kaal gaat worden?
fvanderkruis

0 bedankjes

Berichtdoor Arno op 29 dec 2012 02:14

Ikzelf ben altijd heel spaarzaam met voeding bij deze planten, ik denk dat je ze beter geen voeding kunt geven.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor Kriss op 15 apr 2013 00:07

Ik heb de mijne al 27 jaar en heb hem in al die tijd één keer verpot en één keer gesnoeid. Vroeger kreeg hij zelden water, er hing dan ook een hele bos stro aan en hij had maar een paar groene sprieten. Nu krijgt hij 1 x per maand een beetje water. Hij is veel groener, maar het stro laat ik hem nu wel houden ik vind dat juist het mooie van de plant.
En inderdaad, het is een plant waar weinig beweging in zit, hier is de 'poot' zo'n 5 cm hoog en het lijkt me alsof dat altijd zo geweest is.
Grts
Kris
Kriss

0 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 15 apr 2013 11:14

In 27 jaar??? Nu ben ik al helemaal blij dat ik mijn exemplaar heb weggegooid. Deze had een stam van 40 cm maar er zat ook niets beweging in in de 6 jaar dat ik hem gehad heb. Kun je net zo goed een plastic plant zetten vind ik. Daar hoef je je dan helemaal niet om te bekommeren en als er wat stof op hangt spuit je hem gewoon af. Mijn vroegere overburen hebben er één van makkelijk 1.5 m. Superdikke knol onderaan en een erg mooie plant. Telkens in het voorjaar zetten zij die in het deurportaal buiten tot in de nazomer en dan rollen zij hem weer de living in. Zag er altijd supergezond uit en nooit een geel blad aan gezien. Zo wilde ik er dus ook eentje maar de prijzen voor een groot exemplaar zijn erg hoog. Nu ik weet dat die niet of amper groeit begrijp ik ook waarom. Mijn exemplaar had ik ook een jaar buiten gezet en dat deed de plant erg goed maar toen wilde ik hem niet meer binnen en heb ik hem in de serre gezet ter overwintering. 7-8° bleek te koud en de kluit was nog vochtig van het buiten staan met als gevolg helemaal verrot onderaan dus ... mesthoop op en ik begin er niet meer aan.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Arno op 15 apr 2013 13:25

Toch denk ik dat je deze plant niet moet onderschatten.
Wij hebben 4 grote exemplaren staan ( 1 tot 1,5 meter ), deze maken wij om de 5 jaar kaal om ze mooi te houden.
Ik denk voor in de huiskamer dat het de meest makkelijke en dankbare plant is om te houden.
Dit jaar zijn er weer een paar die we gaan snoeien, zal dan wel mijn verhaal doen en foto's plaatsen.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 21 apr 2013 18:29

Mijne is nu 30 jaar of ouder weet het niet meer, maar in ieder geval mijn oudste kamerplant van vroeger die nog leeft! En dit is absoluut geen plant voor ons buitenklimaat, deze moet heet en droog staan dan gaat die als een trein, ben begonnen met een knol die nu 40 a 50 cm in diameter is en de stelen bijna 2 m hoog bij mij hangen er ook lange rokken aan die er van mijn vriendin niet afmogen! Maar de plant begint nu weg te kweinen dus tijd om er inderdaat alles af te halen en hem in een lage brede pot te zetten waar die in thuis hoort, heb knollen van 2 m breed gezien in Australië, maar daar hebben ze dan ook wat ze moeten hebben.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 22 apr 2013 05:55

Ik heb er ook 1, deze was helemaal kaal bij aanschaf, we zijn nu 5 jaar verder en de uitlopertjes van toen zijn nu incl bladkruin zo'n 80 cm hoog met stammetjes van een cm 40 a 50. Ik heb hem 1 keer verpot omdat ie uit z'n voegen barstte. Ik geef hem in de winter eens per maand water in de zomer het dubbele. Dus langzaam groeien? nou nee.
Hij krijgt geel blad, maar dat is normaal. Vanaf half mei tot september staat ie lekker buiten. Wel beschut. Het is voor mij de ideale huiskamerplant, al moet ik hem volgend jaar of het jaat erop kortsnoeien oomdat ie te hoog wordt.
Een schaal is idd ideaal en staat ook mooi.
Gr
Ruud
Ruudcactus

39 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?