Speerrot Brahea Armata + reddingspoging

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Heeelp, schimmel rondom speer Brahea Armata?

Berichtdoor Bryan*75 op 21 maart 2013 14:25

Ik vrees er ook voor :(
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 21 maart 2013 14:38

Ik kan me bijna niet voorstellen dat het speerrot is. Hij heeft heel de winter onder een afdakje gestaan! :(
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 21 maart 2013 14:41

Als het speerrot is hoe dan nu verder? De speer zit muurvast en is nog mooi groen. Begin steeds meer te balen...
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor erna op 21 maart 2013 17:05

Op een zo warm mogelijke plek zetten is het beste wat je kunt doen, voorlopig geen water geven. Ik duim alvast voor jou. Hoe koud is het geweest onder het afdakje ? Een volwassen brahea kan toch maar tot - 6.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 21 maart 2013 17:59

Warm zetten als in binnenshuis? Of kan ik hem laten staan waar hij nu staat (ivm z'n wortelgestel) en een kasje er om heen bouwen? Ik denk dat ie van de winter wel een paar keer -10 heeft gehad. Was voorgaande jaren geen probleem.
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor erna op 21 maart 2013 18:52

Sorry, ik dacht dat hij in een pot stond.

Een kastje erom heen bouwen zou wat kunnen helpen, vooral omdat de speer nog goed vastzit. In ieder geval zo droog mogelijk houden. Mijn exemplaar staat reeds sinds oktober in de winterbescherming, en heeft nog geen druppel water gehad. Aan jouw foto te zien staat hij wel redelijk nat.
- 10 is wel erg koud hé, het is geen trachycarpus... Als hij al enkele jaren in de volle grond staat heb je al veel geluk gehad !

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 21 maart 2013 20:06

Erna, hartelijk bedankt. Ik ga er mee aan de slag! :thumb_up:
iwanito

23 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 21 maart 2013 21:43

Oei, da ziet er inderdaad niet zo goed uit. :? En mooi groen vind ik dat niet hoor. Positief is wel dat de speer nog vast zit maar toch vrees ik ervoor dat zodra de temperaturen de hoogte in gaan de speren snel zullen lossen. Dat witte poeder heeft dus ook niks te maken met die natuurlijk wax. Als die enkel maar een afdakje heeft gekregen als bescherming deze winter dan verschiet ik er ook niet van dat dit het resultaat is. Armata heeft wel wat meer bescherming nodig dan enkel een dakje alleen. Sowieso al een hokje zodat die beschut staat en droog, bij matige vorst (vanaf -5 graden) of ook bij duurvorst (= lang aanhoudende vorst) is bijverwarming wel een must om deze palm zonder schade door de winters te krijgen. Als die gewoon een dakje gekregen heeft en meerdere keren -10 en dan nog in deze erg vochtige winter met heel veel sneeuw, dan mag je blij zijn dat er nog een goed blad opstaat en dat hij er nog doorkomt en niet volledig gefrituurt is hoor. De grond ziet er ook erg nat uit, was het dakje wel groot genoeg ? Armata moet echt kurk droog staan in onze vochtige winters :!:
Soit, wat je nu nog kan doen is in de eerste plaats veel geduld hebben want indien het herstel komt dan gaat dat traag, zal 2 jaar duren voor je er niks meer van ziet en dan moet die volgende winter wel schadeloos door komen. Nu zeker volledig droog en vorstvrij houden, ik zou er inderdaad een stevig hok rond bouwen. Zorg wel dat het dak en zijkanten transparant zijn zodat die maximaal licht krijgt, heel belangrijk ! Als de zon (als die ooit nog komt) er op zit dan word het al snel warm in het hokje door het serre-effect. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat het er 30 graden en meer moet worden, dus het hok niet volledig sluiten en zeker genoeg verluchten :!: Dat zul je dus een beetje moeten opvolgen. Je moet hem dus in groei (herstel) gaan dwingen dus heeft hij veel licht en warmte nodig en het groeipunt moet drogen. Als je aan de speren voelt moet je niet gaan trekken, juist met twee vingers even zachtjes een opwaartse beweging maken, als er speerrot is dan komt het bijna vanzelf los. Ik zeg dit omdat je ook een gezonde speer kan lostrekken als je wil en dat is het laatste wat je wil tegenkomen. Veel succes ermee en leren uit deze fouten iwanito.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Rob op 21 maart 2013 23:11

Bidden alvast voor een hete zomer.
Hier gaat er ook een armata de grond in mocht het nog een keer voorjaar worden, en ik leer hier alvast van. Schrale troost natuurlijk, en ik hoop echt dat ie het red.

Wat idd opvalt is de bodem. Ze lijkt erg nat, en ik vraag me af of ze wel genoeg draineert voor Brahea. Brahea moet idd gortdroog staan; de mijn hier binnenshuis is zo droog dat je de grond uit de pot kan blazen (stofwolk...)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor iwanito op 22 maart 2013 08:35

Hartelijk dank voor het advies! Even nuanceren. De Brahea heeft niet alleen onder een afdakje gestaan maar volledig droog in een soort kasje. En de grond is nat omdat ik die een paar dagen geleden voor het eerst bevochtigd heb. Daarvoor heeft hij de hele winter geen water gehad. Maar dankzij jullie tips weet ik nu dat hij het te koud heeft gehad en waarschijnlijk toch te vochtig. Ik ben gisteren met de reddingsoperatie begonnen en zal via deze topic af en toe een update met foto's geven. Dan kunnen anderen in ieder geval nog van mijn fouten leren... :oops: Fijn dat men zo meedenkt en meeleeft op dit forum! :thumb_up:
iwanito

23 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?