Oei, da ziet er inderdaad niet zo goed uit.

En mooi groen vind ik dat niet hoor. Positief is wel dat de speer nog vast zit maar toch vrees ik ervoor dat zodra de temperaturen de hoogte in gaan de speren snel zullen lossen. Dat witte poeder heeft dus ook niks te maken met die natuurlijk wax. Als die enkel maar een afdakje heeft gekregen als bescherming deze winter dan verschiet ik er ook niet van dat dit het resultaat is. Armata heeft wel wat meer bescherming nodig dan enkel een dakje alleen. Sowieso al een hokje zodat die beschut staat en droog, bij matige vorst (vanaf -5 graden) of ook bij duurvorst (= lang aanhoudende vorst) is bijverwarming wel een must om deze palm zonder schade door de winters te krijgen. Als die gewoon een dakje gekregen heeft en meerdere keren -10 en dan nog in deze erg vochtige winter met heel veel sneeuw, dan mag je blij zijn dat er nog een goed blad opstaat en dat hij er nog doorkomt en niet volledig gefrituurt is hoor. De grond ziet er ook erg nat uit, was het dakje wel groot genoeg ? Armata moet echt kurk droog staan in onze vochtige winters
Soit, wat je nu nog kan doen is in de eerste plaats veel geduld hebben want indien het herstel komt dan gaat dat traag, zal 2 jaar duren voor je er niks meer van ziet en dan moet die volgende winter wel schadeloos door komen. Nu zeker volledig droog en vorstvrij houden, ik zou er inderdaad een stevig hok rond bouwen. Zorg wel dat het dak en zijkanten transparant zijn zodat die maximaal licht krijgt, heel belangrijk ! Als de zon (als die ooit nog komt) er op zit dan word het al snel warm in het hokje door het serre-effect. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat het er 30 graden en meer moet worden, dus het hok niet volledig sluiten en zeker genoeg verluchten

Dat zul je dus een beetje moeten opvolgen. Je moet hem dus in groei (herstel) gaan dwingen dus heeft hij veel licht en warmte nodig en het groeipunt moet drogen. Als je aan de speren voelt moet je niet gaan trekken, juist met twee vingers even zachtjes een opwaartse beweging maken, als er speerrot is dan komt het bijna vanzelf los. Ik zeg dit omdat je ook een gezonde speer kan lostrekken als je wil en dat is het laatste wat je wil tegenkomen. Veel succes ermee en leren uit deze fouten iwanito.