Hoi naar wat wikken en wegen ga ik toch voor het snoeien, wel niet zo drastisch als aangegeven.
@Jan je schrijft, "een enorme sta-in-de-weg in je tuin", dat vind ik net niet! Heb hem altijd bewonderd om zijn omvang en de schaduw die hij gooit over het laatste tuingedeelte en de serre's heb hem te lang laten gaan dat is een fijt
@Batdah schrijft, "het wordt net zo een gedrocht als de geknotte boom rechts" vind ik zelf prachtig

een woeste stam-partij met jonge uitgroei een echte knot-es in wording, deze worden steeds mooier.
@Dennis schrijft, ''Je houdt anders een lelijke verminkte boom over" de vorige keer is die goed terug gekomen, wil inderdaad niet zeggen dat dit nu ook gaat lukken, een nieuwe boom gaan aanplanten gaat te lang duren, over een paar jaar hoop ik met pensioen te gaan en weet ik niet of ik dit ga aanhouden

@Han schrijft, "De twee stammen kunnen door toenemende druk op termijn ook uitscheuren" Dat klopt, de kans wordt wel kleiner als de kroon zo'n 7 m zakt, en sowieso de breedte er uitgehaald wordt, hoe het ook gaat op dit moment er moet iets gebeuren! De boom nu rooien gaat niet, zou hij het na het snoeien niet halen [wat mogelijk is] kan die in de zomer altijd nog gerooid worden en heb ik vrije toegang door de grote stalling via een brandgang naar de straat daar aangrenzend.
@Sylvan schrijft, "Wat jammer dat je nu geen open haard hebt" die is er wel, de gedachte is leuk maar heb geen zin zoveel hout klein te gaan maken daar zit zeker 8 m3 hout aan, heb ook niet de plek dat te stapelen.
Ben vandaag begonnen met de voorbereiding de eerst 50 m nylon touw is er al, nu nog een tuigje zien uit te halen om mij te zekeren zodat we er niet uit vallen! [wat in het verleden nog al eens gebeurde] en niet met de ketting zaag de boom in maar met een beugelzaag, dat lijkt mij veiliger voor in de boom.
Nu nog wachten op stabiel koud droog weer en dan gaan we er voor
Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC