Bananenplant last van 'larven'? / + groene beestjes op blad?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Bananenplant last van 'larven'? / + groene beestjes op b

Berichtdoor Derksuh op 01 jun 2016 13:00

Oke bedankt! Ik ga kijken hoe het zich de komende dagen ontwikkeld. Mocht ik nog iets merken dan bestel ik indd lavagruis om de bodem mee te bedekken. Ik neem aan dat mocht ik er koemestkorrels erop gooien deze gewoon opgenomen worden?

Tot slot heeft mijn andere bananenplant (met groene beestjes) zich negatief ontwikkeld. Ik heb zoals ik al aangegeven heb water, groene zeep met een heel klein beetje spiritus gespoten. Het resultaat is dat het middelste (nieuwe) blad aan de onderkant is vergaan waardoor het is afgebroken. Het ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Ik denk dat ik hier gewoon even niets meer aan moet doen en moet wachten op het eerstvolgende 'nieuwe' blad dat gaat komen? De beestjes zitten er nog op maar veel en veel minder. Een idee om de overige blaadjes ook eraf te halen zodat het eigenlijk alleen nog maar op de stam kan gaan zitten?

Bedankt
Derksuh

10 bedankjes

Berichtdoor Rob op 05 jun 2016 01:34

Beter van niet denk ik. Groen is groei....gewoon laten - als we een paar warme dagen hebben dan is dat nieuwe groen er zo.
Bananen kunnen een hoop hebben is mijn ervaring.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Derksuh op 05 jun 2016 21:15

Hallo Rob,

Bedankt voor je bericht! We zijn nu een aantal dagen verder en ik merk inderdaad dat je gelijk hebt. Het nieuwe groen is al zichtbaar (musa). De maurelli (grotere op de foto's) is af van de muggen, onder andere door het weghalen van de 'larven' en de grond wat droger houden. Met dit weer droogt het bovenste gedeelte van de grond goed waarna ik hem om de 2 dagen goed water geef. Heb daarnaast een meter besteld om de vochtigheid van de grond te meten zodat hij altijd voldoende water heeft.

De maurelli heeft alleen nu ineens last van luis. Het is nog niet zo erg zoals bij de musa eerst maar ik houd het goed in de gaten. Ik weet wel dat ik groene zeep met een beetje spiritus en water er niet meer op ga spuiten. Mocht het over 1 a 1,5 week erger worden dan ga ik mooi naar de welkoop! ;)

Btw beide planten hebben niets geleden qua groei. De maurelli geeft om de week 1 nieuw groot blad en de musa doet dit net iets sneller (5 a 6 dagen). Ook zag ik toevallig (aan het gat onderin de pot) dat er 1 witte wortel te zien was, witte wortels is volgens mij een teken dat hij gezond is en het naar zin zijn heeft.
Derksuh

10 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?