Nematoden als middel tegen de Varenrouwmug

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Nematoden als middel tegen de Varenrouwmug

Berichtdoor shusui op 13 okt 2011 17:34

Ik heb het een jaar of 2 geleden eens geprobeerd, en ik was er tijdelijk heel tevreden over.
Het was toen vrij duur 25-30 euro incl verzending , en ik kon met die dosis alle planten 2 keer behandelen.
Volgens de bijsluiter waren de nematoden 10 dagen in de frigo te bewaren, en moesten ze dan verdeeld worden.

Enkele nadelen die ik ermee gehad heb:
-Je moet het aangieten, dus elk potje appart moet een hoeveelheid water krijgen met genoeg nematoden voor de inhoud van dat potje.
-Het product was maar 10 dagen te bewaren, dan moet je een nieuw kopen.
-Ze komen toch altijd terug en vermeerderen zich zo razendsnel, vooral in de kweekbak waar het +-30°c is. Ze zitten ook echt overal waar het iet of wat vochtig is.

Maar ik was er toen wel heel content van!
Na de toepassing zag je bijna geen vliegjes meer, en hield de schade ook op. Maar als ze geen voedsel meer krijgen gaan de nematoden dood(vormen geen cyste) en dan zijn er dadelijk weer nieuwe vliegjes in aantocht...

Als je de kost wat zou kunnen drukken (gezamelijke aankoop oid) zou je bv elke maand opnieuw kunnen behandelen, en dan kan je het zeker onder controle krijgen.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 13 okt 2011 19:23

Ik heb onlangs eens een uitzettings bevel voor ze opgesteld maar, of ze kunnen niet lezen, of ze hebben gewoon lak aan mijn mening. :lol:

Blijft dus inderdaad een moelijk geval en zolang het maar niet uit de hand loopt en ik het beperkt kan blijven houden heb ik er vrede mee. Binnenkort gaan alle planten weer naar binnen en zal het vast weer allemaal opnieuw beginnen. Voordat je er dan goed en wel van af zult zijn mogen de planten onderhand al weer naar buiten. Tja......
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 13 okt 2011 21:18

Ik had er enige tijd geleden ook last van, vooral in de jonge varens die Eduard voor mij meebracht naar de uitstap in Meise. Vroeger op het forum las ik al eens dat Eduard de muggen te lijf ging met de stofzuiger. Dat heb ik ook gedaan : 2x per dag op de laagste snelheid, ook eens goed met de pot op de grond kloppen want daar vallen ook heel wat mugjes uit en dit gedurende een drietal weken en ik moet zeggen dat ik er zo goed als vanaf ben, in elk geval heb ik de plaag onder controle.
goedkoop, maar wel tijdrovend.
groeten
zezinho
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 14 okt 2011 00:20

Wat je ook kunt doen is bij alle potten de bovenste laag met potgrond vernieuwen. Dus ongeveer 3 a 4cm afgraven en vervangen voor nieuwe schone grond. In deze bovenste laag kruipen de larven en die worden dan dus vewijderd. Oude grond evt. in de tuin gooien of recyclen voor later gebruik. Dan natuurlijk wel even een paar minuten in de magnetron op 1000Watt om de larven te doden.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 14 okt 2011 10:21

Helaas, jammer dat ze geen cysten vormen,....
Dan is het dus zaak dat je met nemathoden behandelen combineert met gele plakstrips en evt. andere methoden denk ik.

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 14 okt 2011 11:08

Hoi, ik werk nog altijd met de admire en als je dat 2 keer per maand toepast in combinatie met spuitbeurten tegen insecten en plakstrips ophangt zijn ze aardig in bedwang te houden, maar het spul zit buiten ook! Heb laats de grotere jonge boomvarens buiten gezet, 3 dagen later zat het vol met mugjes op de kluit, die heb ik toen ook meteen bespoten daarna was het een stuk beter, je komt er nooit helemaal vanaf mijn ervaring is dat ze zich snel voortplanten in vochtige warme kassen, als de temp onder de 20 gr komt loopt het sterk terug, in de winter zie ik ze niet in de stalling maar dan is de temp. ook tussen 0 en +10 gr.
@Zezinho, dat met de zuiger gebeurt hier in huis, daar ik moet oppassen met mijn kameleons want die eten kleine vliegjes, maar eenmaal in de zuiger zijn ze ook gelijk dood!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?