Waarom heeft mijn phoenix roebelenii veel bruine bladen?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Waarom heeft mijn phoenix roebelenii veel bruine bladen?

Berichtdoor Lampenz op 08 jan 2015 09:33

Oké, mijn phoenix heeft inderdaad zoals draco omschrijft last van bruine bladeren. Maar heb gisteren nog eens goed gekeken, en die bruine bladeren bevinden zich alleen aan de onderste bladeren. De punten van deze bladeren beginnen langzaam bruin te verkleuren.

Ik ga af op het advies van draco, en laat ze dus zitten tot de plant ze zelf afstoot. Ook ik zal vanavond even een foto maken van de patient in kwestie.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 13 jan 2015 10:58

Zoals beloofd, hier mijn foto's van de patient:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 jan 2015 11:30

De palm geeft op mij een vitale indruk, maar ik vermoed vanwege de lichte kleur dat de potgrond tamelijk droog wordt gehouden. Phoenix roebelenii is een nathals, afkomstig uit Zuidoost Azië waar deze dwergpalm langs rivieroevers groeit (Mekong). De waterbehoefte is afhankelijk van de temperatuur en luchtvochtigheid. Mijn exemplaar staat bij 10 °C en krijgt water zodra de toplaag van de aarde droog is met een lichte kleur. Gemiddeld is dat 1x per week ook vanwege de kleine pot. Ik giet dan tot er water op de schotel verschijnt. Restwater verwijderen om wortelrot te voorkomen. Ik zie hier overigens geen onderschotel, heeft de pot wel een afwatering ? Als dit exemplaar in een verwarmd vertrek staat, is het goed om bij lage luchtvochtigheid, de bladeren nu en dan te nevelen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 13 jan 2015 12:18

Hij staat bij kamertemperatuur dus zeg maar ergens tussen de 18 en 22 graden. De pot heeft GEEN afwatering in de vorm van een schaal. Maar de pot heeft WEL een 25 cm aan hydrokorrels onder het zand.

Ik geef de plant gemiddeld eens per 1,5 week een flink scheut water (1,7 liter ofwel de volledige gieter), en voel regelmatig of deze nog niet te droog staat (voor zover ik dat kan zien).

Ik zal bij de eerst volgende water beurt ook zijn bladeren nat nevelen. Of dient dit frequenter te gebeuren?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 jan 2015 15:00

Deze methode van watergeven is lastig vanwege het ontbreken van een waterpeil indicator zoals bij hydrocultuur. Als er geen worteldoek of andere afscheiding is gebruikt voor de kleikorrels, zullen de wortels inmiddels onderin de pot zitten en je weet niet of ze in het water blijven staan. Wortels kunnen door gebrek aan lucht (zuurstof-ademhaling) afsterven en rotten. Gelet op de royale maat van de sierpot was het beter geweest om een binnenpot te gebruiken zodat af en toe kan worden gecontroleerd of er geen water in achterblijft. Nevelen tegen droge lucht heeft nut als het dagelijks gebeurt. Ik doe het zelf niet, maar controleer de luchtvochtigheid. Als deze daalt onder 50% stel ik een verdamper in werking.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 13 jan 2015 17:44

ik neem aan dat het nu geen zin meer heeft om te kijken hoe de wortels ervoor staan? bijvoorbeeld door de palm uit de pot te halen, en vervolgens weer terug te plaatsen? btw, de roebelenii komt uit de volle grond, en had toen een bijzonder klein wortel gestel. De plant staat pas sinds december binnen. Zou het dan ook al zo kunnen zijn dat de wortels zo diep zitten?
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 13 jan 2015 20:32

Hier een foto van eergisteren. Goed is nu ook te zien wat een grote pot doet met de omvang van de bladeren!
WP_20150109_14_02_47_Pro.jpg
WP_20150109_14_02_47_Pro.jpg (278.94 KiB) 3923 keer bekeken
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Rob op 13 jan 2015 22:53

Lampenz schreef:ik neem aan dat het nu geen zin meer heeft om te kijken hoe de wortels ervoor staan? bijvoorbeeld door de palm uit de pot te halen, en vervolgens weer terug te plaatsen? btw, de roebelenii komt uit de volle grond, en had toen een bijzonder klein wortel gestel. De plant staat pas sinds december binnen. Zou het dan ook al zo kunnen zijn dat de wortels zo diep zitten?

Absoluut wel Bart! gewoon even controleren, en als je kunt ook corrigeren.
Een schotel lijkt in den beginnen nooit zo mooi, maar ook in huis doe ik tegenwoordig niet anders meer. Je kunt eigenlijk niet zonder afwateringsreservoir eigenlijk. De uitloop van water, precies zoals han aangeeft is een maatvoering voor watergeven.
Je zult de eerste niet zijn waarbij de buurvrouw tijdens je verlof 'iets' te veel water geeft en je er weken later achter komt dat ie in 20 cm water staat :o

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 14 jan 2015 02:19

Dennis_S schreef:Hier een foto van eergisteren. Goed is nu ook te zien wat een grote pot doet met de omvang van de bladeren!
WP_20150109_14_02_47_Pro.jpg

Deze palm maakt op mij eerder de indruk uit zijn krachten te groeien, vermoedelijk omdat hij binnen warm staat met te weinig licht ? Zelfs in de kas ontwikkelt roebelenii een omvangrijker kroon als in de open lucht. Dat is niet per se minder aantrekkelijk, maar ik verkies een compactere groeiwijze.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 14 jan 2015 08:36

Deze palm staat inderdaad redelijk warm overdag, maar gewoon in het volle licht. Het raam waar deze voor staat is pal op het zuiden, dus aan licht geen gebrek. Uit zijn krachten groeien weet ik niet. Ik heb in Zuid Frankrijk exemplaren in de buitenlucht gezien waarvan de kroon nog groter is dan deze. Mijn mening is dat door de grote pot en de ruime doorwortelbare ruimte de plant nu de mogelijkheid krijgt zijn natuurlijke omvang te bereiken. Kijk ook even naar het aantal bladeren, dat zijn er beduidend meer dan ik bij de meeste roebelini's in pot zie. Het blad lijkt er wat rommelig uit te zien, maar dit zijn allemaal bladeren die in de laatste weken bezig zijn met ontvouwen. De punten van de bladslippen zitten nog aan elkaar geplakt. Ik zal over een paar weken nog eens een foto maken.
Dennis_S

348 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?