Dat zijn dan toch reuze woelratten
Je zegt dat je de wortels van de palmen in de pijpen ziet hangen, dus ze knabbellen ze over om door te kunnen, maar eten ze niet op (bv een mol of konijn doet dat ook)
Bij woelratten en woelmuizen zijn alle wortels gewoon weg.
Hier hebben woelratten al veel planten aangetast.
Ze hebben zelfs eens een stuk of 6 jonge palmpjes opgegeten, hiervan lag enkel nog een stukje stam en wat bladeren, alle wortels en het volledige groeipunt was weg.
Ook al enkele bomen en struiken gehad waar elk zijworteltje af was, ze stonden gewoon nog in de grond met een stukje stam.

(Foto van internet, bron HBVL)
Bloembollen zoals lelie's (en Cardiocrinum) , tulpen, Narcis eten ze ook zo op. (Frittilaria misschien niet door de geur)
Er is 1 soort val die in de fruitteelt vaak gebruikt wordt en effectief is tegen woelratten en dat is deze , deze is helaas wel vrij duur (de metalen versie toch, de plastic versie zoals in het filmpje had ik nog niet gezien): (zie filmpje onderaan)
http://www.tuinfo.nl/site/index.php/problemen/187-woelrattenIn de fruitteelt wordt er soms ook gewerkt met stukken wortel waar een beetje vergif in gespoten wordt (vind de naam niet direct terug)
En er is ook een vrij recent product wat ook goed werkt (wordt ook al in de fruitteelt ggebruikt tegenwoordig)
http://www.killgermriwa.com/product-group.php?group=427 Het dient normaal niet voor woelratten , maar het werkt wel (is normaal voor gewone ratten en muizen). Gewoon een zakje in de gang leggen (met handscheoenen aan zodat ze geen "mensengeur" ruiken) en afwachten, wordt er van gegeten, dan leg je een nieuw zakje, blijft het liggen dan probeer je een andere gang.
Sinds ik met dit product werk zijn ze hier zo goed als voleldig weg. Soms duiken ze ergens terug op, maar na enkele keren "voederen" is het weer gedaan.
Maar zoals ik eerder al zij, het zijn heel grote pijpen voor woelratten. Misschien zijn het gewone ratten zoals Veronique zegt, die hebben wel grotere pijpen dan woelratten. (maar het lijkt ook op de konijnenpijpen die we hier hadden)
Controleer eens of je palmen nog vast zitten, en kijk goed rond of je geen sporen vind, of het beste nog de daders zelf ziet.