Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.
Lichtslang zat rechtstreeks op de bladstelen zeker ? De bladstelen zijn duidelijk volledig verbrand bij de speer, daarom sterft al het blad ook af natuurlijk want de toevoer is afgesloten. Je hebt hem dus zelf verbrand, verwarmingskabels of lichtslangen mogen niet rechtstreeks op groene delen van de plant. Want dat verbrand op die plek waar het raakt, zeker als de wikkelingen dicht bij elkaar liggen. Dit is echt jammer want het was een mooie Washi. Het is een beginnersfout die veel word gemaakt, heb ik ook nog gedaan hoor. Het ziet er niet zo goed uit, zelfs de speren zijn gekookt en zullen dus binnenkort wel los komen. Hopelijk is het groeipunt nog niet te erg beschadigd en hersteld hij later op het jaar wel nog. Het is een snelle groeier en dus ook een snelle hersteller dus laat dat je nog wat moed geven, ik duim alvast voor je. En vooral leren uit deze fouten hé ! Succes.
hetzelfde is me vorig jaar ook gebeurd bij een canariensis....een dure lering welliswaar maar daarna weet je ook precies wat wel en niet te doen. Mijn kabeltje was maar 9 meter, en dat was al veel.
Duidelijk geforceerde groei tijdens de wintermaanden. Door de hogere temperaturen binnen de bescherming is er groei geweest welke door gebrek aan licht geel blijft. Heb het hier ook weer (een 30 cm )op de canariensis. Blijft even een zwakke plek maar kan geen kwaad als je de zaak voorlopig droog houdt. Door de zon kleurt dit snel weer naar groen!
Groeten, Richard
Não faz mal!
2022 minimum 24,7 - maximum 33,6 2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Ok, de hele speer is wel geel? (dus vanaf de stam tot helemaal boven, de rest van de bladeren is (zoals op de foto te zien is) volledig groen,
De bladeren houd ik droog, maar kan het kwaad (of is het beter) om de wortels wel water te geven? (aangezien het hier morgen rond de 15 a 16 graden zal worden (in de schaduw))
Dus in de zon waar de palmen staan zal het nog warmer worden.
En wat te doen bij de Washingtonia? (water geven of drooghouden, en dan aan de stam of sproeien?)
Niks water geven, tis nog geen zomer he Nee, water hebben ze nu niet veel nodig hoor, ze groeien immers nog niet. En ze staan in de volle grond, het grondwater staat nog hoog genoeg plus ze trekken hun plan wel hoor als ze water nodig hebben Zeker niet gaan sproeien op de palmen ofzo, alles zo droog mogelijk houden, zeker de washi (speer/groeipunt)
Ok, bedankt voor de reactie, dan houden we hem droog.
Stel dat het gaat regenen, (volgende week), is dit een probleem of is dit alleen met vorst erg?
Of er toch iets van zeil / afdak overheen maken zolang? (zoja, tot wanneer ongeveer)
Verder hebben we de bananenboom in de garage achter het raam staan. Wanneer kunnen we deze het beste naar buiten brengen? Denk zo vroeg mogelijk maar niet dat daardoor de bladeren verbranden. Ook weer niet te vroeg met eventuele nachtvorst.
Wanneer zou deze (grootste banaan van pagina 2) het beste naar buiten kunnen?
De bladeren die je banaan nu heeft gaan er toch aan als je hem buiten zet. Ze verbranden zeer snel maar dat is op zich geen probleem daar ze snel nieuwe voorzien. Buitenzetten kun je doen op alle dagen dat ze geen vorst geven (of nachtvorst) maar buiten groeien gaan ze pas doen als de t° gestadig boven de pakweg 12°C blijven. Daar is het nu dus toch nog te vroeg voor. Best wachten tot ergens half april afhankelijk wat de weerbeelden zijn.
P.s. Beeld ik het me maar in of heb jij je Phoenix niet wat te diep geplant?
Te diep? De stam begint waar de grond ophoudt. (tenminste, de palm komt uit spanje en we hebben deze plant eigenlijk uit de pot gehaald en in de grond gezet (dus originele grond zit nog om de palm).