bedankt allemaal. Eens kijken, eh nee we hebben geen enkele palm beschermt, ook degene niet die we hebben verhuist, dat waren 4 grote trachy's stammen van 4, 5 en 6 meter ongeveer. De kluiten waren van 3 niet zo groot aangezien ze dicht bij elkaar stonden, van de dikste (nog steeds de mooiste en wederom in de bloei) had de grootste kluit. Maar tot onze eigen verbazing waren de palmen al heel snel aan de groei, alle 4, dus zijn zeker wel goed aangeslagen, maar toen kwam er een nare winter 1 van die grote verhuispalmen is vorige winter overleden, eigen schuld want die hadden we tot onder het groeipunt afgezaagt, stomme beginners speerrotfout zal ik maar zeggen. Nu is er weer 1 grote met speerrot, maar die lijkt er toch minder erg aan toe te zijn dan de andere. Een andere grote verhuistrachy heeft zelf een klein verdroogt speertje eruit gegooit en die is aan de groei net als die dikke grote die nu in de bloei staat. Wat betreft de andere speerrotgevallen. 2 waren erg klein, heb ik al opgegeven, 2 waren waggies's met kleikluit (kwamen we later achter) dus dat zal ook einde oefening zijn. Nog 2 andere met die grote gaten die we gezaagt hebben, waren enorm gezonde planten die een flinke kluit hadden en ook al een lekker dik en hoog stammetje. En dan nog een dubbele trachy die beide aan de groei waren en ineens geeft die kleine een rotte speer, echt bizar gewoon! Heb ik ze nu alle 8 gehad??
We hebben al wat nieuws gekocht en hier en daar geplant maar ik wil geen kapitalen uitgeven dit jaar aan de tuin, dus we zien wel. Ik heb mijn trachy's nog nooit beschermt maar zo zie je maar weer dat er dus veel slachtoffers vallen. Het nare van de hele winter was dat het zo zacht is gebleven dat bij veel planten de sapstroom alweer op gang kwam en daardoor kapot vroren.
Maar nogmaals ik hou de gaten in de gaten, inderdaad dubbelzinnig. Verder nieuwe aanplant van yucca's en bamboes die lekker aan de groei zijn, dus het is niet alleen maar ellende