Woelratten-muizen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Woelratten-muizen

Berichtdoor turtleboy op 05 okt 2012 11:15

veronique schreef:Heb eens gehoord dat ze mottenballen in die gangen gooiden en dat werkte daar...misschien het proberen waard.

Dat zou best eens kunnen werken ,heb ze hier ook in de groencontainer hangen en sindsdien geen ongewenste beestje meer!het is in ieder geval het proberen waard.

grtz,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
turtleboy

72 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 05 okt 2012 11:31

Ik heb niet het hele item door kunnen lezen.

Maar iets wat men al jaren gebruikt in en om tuinen op het platte land is Scilla (Martina) bollen planten rondom de planten die aangevreten wroden.

Scilla bollen bevatten een zeer hoge concentratie van een gif (die naar ik meen de nieren aantast) en dus op een natuurlijke wijze de woelratten / woelmuizen doodt.
Je hebt lente bloeiers en herfstbloeiers. DUs je zou ze kunnen combineren:-D om toch weer een groot deel van het jaar mooie exotische (mediterraane) planten in je tuin te hebben

Ook de zaden van sommige wolfsmelken zijn zeer giftig en worden graag gegeten door de woelmuizen en woelratten.

Ook kan men sieruien plaatsen. Deze zijn minder giftig en doden de muizen niet maar schijnen ze wel op afstand te houden.

Dit in combinatie met Fritularia (kievitsbloem) die dan weer mollen weert moet afdoende zijn om deze dieren in bedwang of zelfs uit je tuin te houden.

Let op met Scilla ook de plant kan huidirritatie veroorzaken :-)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 05 okt 2012 13:28

De mottenballen heb ik alvast geprobeerd. Op internet las ik dat die niet effectief zijn tegen woelratten maar het is het proberen waard!
De planten rond al mijn palmen planten zou ik ook kunnen proberen, maar met alle bollen die nu al in mijn exotenheuvel zitten wordt het sowieso al erg druk. Liefst had ik hier enkel mediterrane planten gezet. Hopelijk krijg ik het probleem eindelijk onder controle want een van de trachy's staat intussen al los in de grond. Wellicht zijn zijn of haar wortels opgeknabbeld. Als het echt niet betert, vrees ik dat ik alles uit de volle grond zal moeten halen en de planten oppotten :(

Aan alle exotenliefhebbers hier die geen last hebben van ongedierte zou ik zeggen: geniet van het feit dat de wortels van je dierbare planten niet worden opgegeten en smeek moedertje natuur om de woelratten, die zo ontzettend veel schade aanrichten, uit je tuin en die van je buren te houden. Die klootzakjes maken alles kapot en zijn moeilijk uit te roeien.

Bedankt aan iedereen die hierop reageerde voor jullie goeie raad.
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 05 okt 2012 13:43

Scilla Martina is een bolgewas uit het mediterane gebied.

Deze plant lijkt meer op een agapanthus / lellie achtige dan op een hyacint en doet zeker mediteraan / tropisch aan met zijn brede bladeren.

Maar let op... ook de plantsappen (bij kneuzing) van de bladeren kunnen huiduitslag geven.

Wel een voordeel van deze plant is dat alles wat aan de knol eet doodgaat :-D. Tenzij je hem heel lang kookt.

Ik heb nog even zitten google...Maar je zou het ook met Taro (Colocasia esculenta) knollen kunnen proberen.
Er schijnt de zelfde giftige stof oxaalzuur in te zitten als in Scilla.

Maar ook de arum italicum zou dit moeten kunnen bewerkstelligen als ook de aristolochia grandiflora
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 30 okt 2012 18:27

Wilde ik net een stek afsteken van de musa basjoo blijkt deze aangevreten door woelmuizen :evil: en nu ben ik bang dat ze ook aan de moederplant gaan beginnen, nu heb ik op dit topic het één en ander gelezen over bestrijding maar ik hou niet zo van chemicaliën in de tuin, zou een mollenverjager helpen?
Afbeelding

of zoiets
Afbeelding
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor Esther op 30 okt 2012 19:17

dat eerste ding is dat zo'n apparaat wat een geluid geeft om de X tijd? Dat helpt niet (althans hier niet). Mijn tuin staat vol met die dingen en de enige die er gek van wordt zijn wij want ze gaan natuurlijk continu om de beurt af... De woelratten lopen (ondergronds en bovengronds) er gewoon langsheen en geven er niets om, het zijn er ook niet minder geworden. Dat andere heb je ook speciaal voor woelratten, zijn ook kokers maar wat kleiner, werkt hier trouwens ook niet. (ik heb er nog nooit 1 mee gevangen). Of die beesten zijn hier gewoon te slim omdat ze alle vallen nu wel eens hebben gezien :?
Esther

93 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 30 okt 2012 19:26

Nope, dat spul helpt niet. Zie feed hierboven, ik kijk nog steeds met lede ogen toe hoe onze tuin wordt omgeploegd en jonge fruitbomen beginnen om te vallen omdat ze geen wortels meer hebben. De giftige planten die door jos944 worden voorgesteld, heb ik nog niet kunnen uitproberen.
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor junglegarden op 01 jan 2013 23:42

Update woelmuizenvraat: ondertussen heb ik nog meer last van ze; onder de winterbescherming van de m. basjoo heb ik giftige tarwekorrels geprobeerd maar ondanks deze chemokuur gaan ze gewoon door, motteballen helpen niet, een muizenklem met pindakaas is volledig verdwenen :shock: en nu zijn ze ook al aan de wortels van de bamboe begonnen (pseudo sasa), ik word moedeloos van die terroristjes :roll:
junglegarden

11 bedankjes

Berichtdoor shusui op 02 jan 2013 11:56

shusui schreef:En er is ook een vrij recent product wat ook goed werkt (wordt ook al in de fruitteelt gebruikt tegenwoordig) http://www.killgermriwa.com/product-group.php?group=427 Het dient normaal niet voor woelratten , maar het werkt wel (is normaal voor gewone ratten en muizen). Gewoon een zakje in de gang leggen (met handscheoenen aan zodat ze geen "mensengeur" ruiken) en afwachten, wordt er van gegeten, dan leg je een nieuw zakje, blijft het liggen dan probeer je een andere gang.

Sinds ik met dit product werk zijn ze hier zo goed als voleldig weg. Soms duiken ze ergens terug op, maar na enkele keren "voederen" is het weer gedaan.

Hebben jullie dit product ondertussen al geprobeerd ?
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor alloo op 02 jan 2013 12:21

Als ge naar de coiffure geweest bent, het haar meebrengen,en in de gangen leggen,naar het schijnt zeer doeltreffent ,is een middeltje uit opa's en oma's tijd.

groetjes Fons
alloo

58 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?