Varenrouwmug uitroeien met natuurlijk middel

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Varenrouwmug uitroeien met natuurlijk middel

Berichtdoor Mies op 11 apr 2013 22:08

Omdat ik last had van een varenrouwmugplaag in bijna al mijn kamerplanten, ging ik op zoek naar een oplossing, het liefst een natuurlijke. Strooien met kruidnagels en kruidnagelpoeder mocht niet baten en in chemische bestrijdingsmiddelen had ik geen zin. Toen bedacht ik me dat ik nog een pot Diatom had staan (http://www.baroen.nl/images/stories/vir ... 1kg-kl.jpg), ooit gebruikt toen ik een bloedluisuitbraak had bij mijn hamstertjes.
Ik dacht, baat het niet dan schaadt het vast ook niet en ik heb mijn planten eerst uit laten waaien buiten, toen water met diatompoeder gegeven en bovenop de aarde een laagje diatom gestrooid. In de dagen daarna kwamen er nog wel wat mugjes uit, maar nu, anderhalve week later, zie ik niks meer. Voor de zekerheid heb ik nog een laagje op de aarde gedaan.
Zo'n succes wil ik natuurlijk wel even delen met andere plantenliefhebbers. Bij dezen dus. :D
Mies

0 bedankjes

Re: Varenrouwmug uitroeien met natuurlijk middel

Berichtdoor MarkDV op 11 apr 2013 22:25

ik gebruik hiervoor nematoden, deze invaseren de larven van de mug, daar deze al de schade berokkenen.
MarkDV

5 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 11 apr 2013 22:48

Interessant. Makkelijker om dat spul op te slaan natuurlijk dan bijv. nematoden. Bij mijn ouders maak ik op het moment gebruik van schoon zand (rivierzand) wat ik bovenop de potgrond strooi (1cm dik) Hierdoor komen evt larven nog wel uit maar de rouwmuggen vinden het niet fijn opnieuw eitjes te leggen. Dus voor een gevestigde plant werkt het afdoende genoeg. Ook in zaaibakjes zonder deksel doe ik dit.

Weet je trouwens zeker dat de diatom geen neveneffectern heeft op de planten zelf?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Mies op 12 apr 2013 12:28

Dat is nog even afwachten Itrme, maar ze staan er nog fris bij. Garanderen kan ik het natuurlijk niet en misschien kan de ene plant er beter tegen dan de ander. Maar ik vond het toch de moeite van het delen waard ;).
Mies

0 bedankjes

Berichtdoor GeL op 12 apr 2013 13:24

Van die goedkope potten roltabak kopen. De tabak een paar uur laten weken in enkele flessen met water. De planten hier af en toe water mee geven. Onschadelijk voor de plant, wel voor de larven van de varenrouwmug.

Werkt perfect,

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 apr 2013 11:27

Mijn beste ervaring tot nu toe is ook de bestrijding met nematoden, voor mij het enige echte natuurlijke bestrijding die er is, met tabak maak je de planten ook ziek, en verpest je de grond, zeker als het om varens gaat, soms ontkom je er niet aan om te spuiten daar de nematoden alleen werken bij 15+ºC zal altijd een probleem blijven zo maakte ik de fout om nog een zending planten een maand voor de winterrust nog groter te zetten, en kreeg gedurende de hele winter periode weer met deze rotzakken te maken, bijna alle potgrond is besmet met de larven!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor MarkDV op 13 apr 2013 11:41

Eduard schreef:Mijn beste ervaring tot nu toe is ook de bestrijding met nematoden, voor mij het enige echte natuurlijke bestrijding die er is, met tabak maak je de planten ook ziek, en verpest je de grond, zeker als het om varens gaat, soms ontkom je er niet aan om te spuiten daar de nematoden alleen werken bij 15+ºC zal altijd een probleem blijven zo maakte ik de fout om nog een zending planten een maand voor de winterrust nog groter te zetten, en kreeg gedurende de hele winter periode weer met deze rotzakken te maken, bijna alle potgrond is besmet met de larven!
Gr. Eduard.

idem dito, is voor mij ook tot nu toe het enigste middel dat ECHT werkt, zand bovenop strooien kan niet zo goed zijn, hoe moet er dan nog lucht in de grond geraken? en niet elke plant is zo zot van zand rondom hem. Tabak maakt idd jou grond slecht waardoor heel wat planten dit niet zullen overleven. Nematoden zijn nog steeds het beste natuurlijke bestrijdingsmiddel, maar idd, je kunt ze enkel toedienen bij een temperatuur boven 15°C en je moet ze bewaren in de koelkast, je kan ze ook niet zo heel lang bewaren, max 2 of 3 weken. Maar indien ze goed gebruikt worden, wel heel erg effectief zonder de planten te beschadigen. Ik bestel de mijne altijd op onderstaande link ;)

http://www.biogroei-shop.be/product.php?id_product=15

groetjes
MarkDV

5 bedankjes

Berichtdoor draco op 13 apr 2013 19:15

[quote="Itrme"]Interessant. Makkelijker om dat spul op te slaan natuurlijk dan bijv. nematoden. Bij mijn ouders maak ik op het moment gebruik van schoon zand (rivierzand) wat ik bovenop de potgrond strooi (1cm dik) Hierdoor komen evt larven nog wel uit maar de rouwmuggen vinden het niet fijn opnieuw eitjes te leggen. Dus voor een gevestigde plant werkt het afdoende genoeg. Ook in zaaibakjes zonder deksel doe ik dit.

Weet je trouwens zeker dat de diatom geen neveneffectern heeft op de planten zelf?[/quote

Interessante bevinding dit effect van diatomeeën aarde, het zou inderdaad werkzaam zijn bij arthropoden (insecten) http://www.richsoil.com/diatomaceous-earth.jsp. Hoe het precies werkt wordt me niet geheel duidelijk. Diatomeeënskeletjes zijn opgebouwd uit Silicium (silicaat). Bij planten doet dit waarschijnlijk geen kwaad; ze kunnen er zelfs baat bij hebben met name grassen en bamboe die veel silicaat nodig hebben voor de stengelopbouw. Silicium in de vorm van oxide of een andere minerale samenstelling is een veelvoorkomend element in de natuur. In potgrond op basis van turf of cocopeat ontbreekt het echter. Een goede bron van Siliciumoxide is lavameel of in vloeibare vorm Kaliumsilicaat waarmee je tevens voorziet in de Kaliumbehoefte van de plant. Het bekende waterglas is hieraan verwant en bevat Natriumsilicaat dat vroeger werd gebruikt om eieren te conserveren. Siliciumoxide is niet direct opneembaar, maar moet eerst een verweringsproces ondergaan onder invloed van organische zuren in de aarde of (pot)grond.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 13 apr 2013 23:18

Hoi, dat zand verhaal gaat niet op bij jonge varens! Slipt dicht en geen controle meer, misschien wel bij andere planten, ben blij dat ik vorig jaar met de nematode begonnen ben, en kan vanaf volgende week weer ermee gaan werken, dan staat als het goed is weer alles op zijn plek.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Mies op 22 apr 2013 12:47

ik moet helaas ook melden dat de diatom niet heeft gewerkt :( . Ik heb een hele week lang geen enkele mug gezien, maar toen begon het weer te komen. Hoe kom ik aan nematoden?
Mies

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?