Ik heb al enkele jaren problemen met mijn brugmansias voor wat betreft mijten. Bij de bestrijding gebruikte ik zwaar gif dat alles dood, ook andere, nuttige insecten.
Afgelopen najaar heb ik de indeling van mijn terrein veranderd, haalde ik wat beplanting en bomen weg. Vele brugmansias staan nu op een andere plek met een gewijzigde beplanting als buren.
Zoals verwacht kwamen de mijten in een lichtere vorm terug. Naast weghalen van aangetaste delen zette ik tevens op enkele plaatsen twee soorten roofmijten uit. Tot mijn grote verbazing herstelden de planten waar ik deze roofmijten uitzette zich en laten weer volkomen gezonde groei zien.
Door de hete, droge julimaand is er toch weer een mijtenexplosie opgetreden en wordt het weer spuiten. Gelukkig heb ik nu een middel (Floramite) gevonden dat de slechte mijten in alle vormen bestrijdt (eitje, larve, volwassen) maar de goede (roof)mijten niet aantast. Benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken.
Mijn vragen:
- zijn er op dit forum mensen die wel eens bewust roofmijten hebben uitgezet en zo ja wat zijn je ervaringen?
- zijn er mensen op dit forum met ervaring met het gebruik van Floramite?