palmbladeren worden geel.

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

palmbladeren worden geel.

Berichtdoor Gepelan op 19 aug 2013 11:08

Ik heb twee washingtonia's van een paar jaar oud. Ze krijgen af en toe koemest en twee keer per jaar roze korrels, waar extra ijzer in zit. Dit is speciaal voor palmen, maar er staat geen naam op.
Ze krijgen ook best veel water, vooral met de warme dagen van de laatste tijd. Ik vind het jammer, dat de bladeren zo gauw geel worden. Waaraan zou dat kunnen liggen?
Ik weet wel, dat de onderste bladeren geel worden, maar voor elk nieuw blad wordt er eentje geel.
Wie weet raad?
Bijlagen
DSC02842.jpg
DSC02842.jpg (173.55 KiB) 6626 keer bekeken
Gepelan

0 bedankjes

Re: palmbladeren worden geel.

Berichtdoor Marc_S op 19 aug 2013 11:57

Is die pot van de onderkant open ? zo niet dan zijn de wortels aan het wegrotten en komt het daardoor.

Groeten
Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 19 aug 2013 20:18

Zou me geen zorgen maken. Palmpje ziet er prima uit. Een dergelijk formaat in pot heeft hier ook niet meer als 5 a 6 frisse bladeren.
Dit in tegenstelling tot mijn exemplaar in volle grond. Waarbij de bladeren wel veel langer groen blijven. En dus een veel vollere kroon geeft.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Gepelan op 20 aug 2013 08:29

Ja, de pot is open aan de onderkant. Dus zullen de wortels niet in het wat staan.
Het ligt dus eigenlijk aan de te kleine pot. Ik heb helaas geen ruimte meer om ze in de volle grond te zetten. Dus moet ik het hiermee doen. Ik kan ze wel in een wat grotere pot zetten als ik deze al zou kunne krijgen. De wortelkluit is natuurlijk wel erg diep gegroeid.
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Groetjes
Gepelan

0 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 20 aug 2013 09:38

Als je zo lang mogelijk van je Washingtonia in kuip wil blijven genieten zou ik niet te gretig zijn met verpotten naar grotere maten. Enkel als het echt nodig is. Soorten zoals Washingtonia maar ook P. canariensis hebben zo'n grotere kuip binnen no time weer vol gegroeid met nieuwe wortels. Met als resultaat dat je het jaar erop weer een grotere kuip nodig zal hebben....
Uiteindelijk zal het formaat om nog maar te zwijgen van het gewicht, het overwinteren haast onmogelijk maken.

De kunst van palmen gezond houden in kuipen zit hem in mijn optiek in het in balans brengen van verhoudingen. Iets wat voor een volle grond palm haast een automatisme is.

Groeten, Richard
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?