Eucalyptus met gescheurde schors

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Eucalyptus met gescheurde schors

Berichtdoor Benoit op 18 sep 2013 23:36

Hallo iedereen,

ik zit met een dilemma: Vorig jaar heb ik een E. Debeuzevillei uitgeplant op (wat ik nu denk) een iets te vochtige plaats. Hij leek de natte, koude winter goed doorgekomen te zijn. Vorige week echter ontdekte ik een scheur in de schors, ongeveer op tien centimeter boven de grond. De schors rond de scheur is donker verkleurd. Ik vrees dat vocht en aanhoudende vrieskou de oorzaken geweest zijn.

Nu, ik heb twee opties: laten doen en zien hoe hij de volgende jaren doorkomt, of in de lente afzagen net onder de scheur en hopen op een 'mallee' (het is wel nog een jong plantje, twee jaar oud ongeveer).

Heeft iemand hiermee al ervaring (ik bedoel eigenlijk: kan een eucalyptus met gescheurde schors overleven)?
Benoit

0 bedankjes

Re: Eucalyptus met gescheurde schors

Berichtdoor Hitch op 19 sep 2013 14:13

Een foto zou alles zo veel duidelijker kunnen maken...
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 19 sep 2013 21:19

Ik ga zien wat ik kan doen...
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 19 sep 2013 21:28

Mijn eucalyptus gunnii van 6 meter, heeft het nog 3 jaar overleefd, met een scheur onderaan de stam door vorst.
Dit jaar was hij dood. Maar nieuwe scheuten zijn in overvloed aan het groeien onderaan de stam.

Groeten,
Jean-Marie
Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 19 sep 2013 23:09

Eigenlijk had ik het al eens meegemaakt, met een neglecta, en inderdaad, na een jaar of twee heeft die het ook opgegeven, de nieuwe scheuten die daarop verschenen, hebben de winter van 2012 over zich heen gekregen. Ik dacht dat de debeuz. veel vocht/vorstbestendiger zou zijn.

Even half :off_topic: , maar een archerii die ik in de lente van 2011 aangeplant heb, doet het uitzonderlijk goed, niks afgezien van de afgelopen twee winters, en ondertussen al zo'n drie meter hoog (kan helaas geen foto's tonen, hij staat op een ander adres).
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 sep 2013 09:43

Ik kan het op de foto ook niet erg goed zien maar die scheur zit die echt in de stam zelf en hoe diep is die dan ongeveer?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 20 sep 2013 10:42

Ik heb even een foto gemaakt, het zijn twee kleine scheuren, naast elkaar, de stam is niet gescheurd, maar de schors ziet er wat ziekelijk uit...

DSC00062.jpg

DSC00063.jpg
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 20 sep 2013 11:13

Ik heb dat gehad bij een eucalyptus in mijn vorige tuin.
Ik heb zoveel mogelijk oude loszittende bast verwijderd en de "wond" dicht gesmeerd met een soort van wondzalf / snoeizalf die je gewoon bij een tuincentrum kan kopen.

Hij heeft het gewoon overleeft en het heeft denk ik een 2 tot 3 jaar geduurd voor de wond echt weer helemaal begroeit was met bast.
Ik heb wel elke 2 of 3 maanden of zo de wond steeds weer met de snoeizalf dicht gesmeerd. Ook tijdens de zomer periode.

Daarnaast gebruikte mijn vriendin deze bloem altijd als boom om kerststukken mee te maken. Dus hij had wat te leiden tijdens het winterseizoen omdat er steeds takken van afgeknipt werden.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 20 sep 2013 11:44

Het was net daarom dat ik het vroeg. Ik denk dat wanneer de stam zelf niet echt gescheurd is en het enkel de bast betrefd er niets aan de hand is en de boom er niet onder lijd. Naar mijn gevoel hoef je dit zelfs niet te behandelen maar kwaad zal het alleszins zeker niet kunnen.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 20 sep 2013 12:39

Wond/snoeizalf heb ik nog wel ergens staan, straks toch maar wat opsmeren.

Bedankt!
Benoit

0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?