Nepenthes alanta erg bruin

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Nepenthes alanta erg bruin

Berichtdoor Jesse op 16 nov 2013 10:09

Hallo!

Ik heb sinds de zomer een nepenthes alata of ventrata in mijn kamer hangen. Hij heeft het sindsdien redelijk goed gedaan, maar sinds een paar weken worden veel bladeren vanaf de bladpunt snel bruin. Hieronder even de omstandigheden:

• plant staat nog in de originele pot met origineel substraat.
  • plant krijg om de dag of om de twee dagen gedemineraliseerd water (van de Brezan :) )
  • plant hangt in het midden van een doorzonwoning. Onder de plant staat een flinke alocasia calidora en die doet het eigenlijk best goed.
  • ik heb voordat er wat bladeren bruin begonnen te worden een aantal bekers (eenderde, denk ik) vanaf de bladpunt afgeknipt.
  • tot een paar weken geleden heb ik de plant ook dagelijks beneveld, maar daar ben ik mee gestopt, omdat de plantenverzorger bij ons bedrijf vertelde dat dat weinig zin heeft.

Ik heb begrepen dat een nepenthes een sterke plant is die ook in de winter redelijk goed blijft. Nu heb ik daar een beetje mijn twijfels over. Ik ben daarom ook een beetje bang om er nu teveel aan te prutsen.

Wat moet ik doen? Toch weer benevelen? Kunstmest geven (lijkt me nu niet het goede seizoen)? Nieuw substraat (tijd van overloedig voorradige sphagnum is weer aangebroken :-) )? Lelijke ranken afknippen en hopen dat ie nieuw blad gaat zetten?

Ik hoor het graag!
Jesse

0 bedankjes

Re: Nepenthes alanta erg bruin

Berichtdoor luc op 16 nov 2013 18:59

Volgens mij moet die altijd een hoge luchtvochtigheid hebben (mss in een oud aquarium zetten)
En zeker geen bemesting geven , is zo wie zo dan einde verhaal
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 16 nov 2013 23:37

Benevelen heeft wel dergelijk zin ;)
Ik heb al jaren Nepenthes x ventrata hangen en overzomeren bij mij ook in de tuin waar ze tussen de boomvarens hangen op een lichte plek. De planten hangen nu binnen in een redelijk lichte slaapkamer en krijgen 2x per dag of vaker een neveldouche en met name de bekers goed nat maken, bekers heb ik zo al bijna 3 maanden en nieuw blad wordt aangemaakt.

Wat je nooit maar ook nooit moet doen is vleesetende planten mest geven in welke vorm dan ook, hier verlies je bekers mee of zelfs de hele plant. Houd de bodemvochtigheid goed in de gaten en benevel de plant dagelijks meerdere keren. ;)
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 16 nov 2013 23:38

De mijne staat in de winter in de huiskamer en continu in een grote kom met water.
De bekers verminderen in de winter bij me maar in de zomer komen ze massaal weer terug.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Jesse op 17 nov 2013 00:20

Mensen, hartelijk dank voor de tips!

Als ik jullie zo hoor, is benevelen dus echt noodzakelijk. Ik zal er maar weer mee beginnen dan.
Jesse

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?