Ik heb sinds de zomer een nepenthes alata of ventrata in mijn kamer hangen. Hij heeft het sindsdien redelijk goed gedaan, maar sinds een paar weken worden veel bladeren vanaf de bladpunt snel bruin. Hieronder even de omstandigheden:
- plant staat nog in de originele pot met origineel substraat.
- plant krijg om de dag of om de twee dagen gedemineraliseerd water (van de Brezan
)
- plant hangt in het midden van een doorzonwoning. Onder de plant staat een flinke alocasia calidora en die doet het eigenlijk best goed.
- ik heb voordat er wat bladeren bruin begonnen te worden een aantal bekers (eenderde, denk ik) vanaf de bladpunt afgeknipt.
- tot een paar weken geleden heb ik de plant ook dagelijks beneveld, maar daar ben ik mee gestopt, omdat de plantenverzorger bij ons bedrijf vertelde dat dat weinig zin heeft.
Ik heb begrepen dat een nepenthes een sterke plant is die ook in de winter redelijk goed blijft. Nu heb ik daar een beetje mijn twijfels over. Ik ben daarom ook een beetje bang om er nu teveel aan te prutsen.
Wat moet ik doen? Toch weer benevelen? Kunstmest geven (lijkt me nu niet het goede seizoen)? Nieuw substraat (tijd van overloedig voorradige sphagnum is weer aangebroken

Ik hoor het graag!