Vervormde / gekreukelde bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Vervormde / gekreukelde bladeren

Berichtdoor aafi op 01 dec 2013 02:58

Hi,

IK heb al zo'n 10 jaar volgens mij een Strelizia. Hij deed het enige tijd wel goed, totdat ie ineens vervormde en verkreukelde bladeren ging produceren. Één blad is zelfs nooit uitgekomen. Daarnaast hebben een aantal bladeren ook bruine vlekken (zie foto's).

Wat is er aan de hand en wat kan ik hier het beste mee doen? Moet ik ze afknippen? Meer of minder water / voeding geven?

Alvast bedankt!
aafi

0 bedankjes

Re: Vervormde / gekreukelde bladeren

Berichtdoor aafi op 01 dec 2013 03:02

Foto's
Bijlagen
IMAG0178_01.JPG
IMAG0178_01.JPG (128.02 KiB) 2765 keer bekeken
IMAG0179_01.JPG
IMAG0179_01.JPG (121.36 KiB) 2765 keer bekeken
IMAG0180_01.JPG
IMAG0180_01.JPG (115.68 KiB) 2765 keer bekeken
aafi

0 bedankjes

Berichtdoor Eric08 op 01 dec 2013 08:50

is de plant verpot en zijn hierdoor de wortels beschadigd?
Eric08

3 bedankjes

Berichtdoor aafi op 01 dec 2013 15:17

Ik heb hem een aantal jaar geleden verpot en daarbij waren de wortels volgens mij niet beschadigd.
Zou het iets van wortelrot kunnen zijn?
aafi

0 bedankjes

Berichtdoor PeterB op 01 dec 2013 19:51

Hallo, ik heb dat fenomeen ook bij elke plant. Telkens de plant zichzelf "deelt" krijg ik uit het hart een stengel die zich splitst in twee verfrommelde bladeren. Nadien komen er voort mooie blaren aan tot ie weer spltist, enz... Zo krijg je na verloop van tijd één grote bos planten. Na de splitsing is bij mij nu de eerste bloei begonnen, de ene plant heeft één bloemstengel en de andere twee. Een eerste 'Mandela Gold' heeft zich ook gesplitst met twee gekreukelde bladeren maar daar heb ik nog geen bloemstengel gezien. De plant is kleiner dan de Regina en ook jonger, waarschijnlijk komt het daardoor. Ik vind het best spannend, alle planten heb ik uit zaad opgekweekt en geduld loont: na 6 jaar zie ik nu de eerste bloemstengels. Wat betreft bloei denk ik niet dat er een exacte wetenschap is. Bij de ene bloeien ze bij een krappe pot waarin ze zitten en bij de andere na een droge periode. Alle theorieën ten spijt: de mijne gaan nu bloeien na het verpotten naar een veel ruimere pot dus denk ik dat het een kwestie van geluk is,;).
Zouden de bruine vlekken niet kunnen wijzen op verbranding door de zon? Als ik de mijne het voorjaar buiten zet dan krijgen de bladeren die in de winter zijn gevormd ook brandplekken. Ik ben van mening dat je niet al teveel zorgen moet maken. Indien de problemen blijven aanhouden zou het idd misschien wortelrot kunnen zijn al vind ik dat de planten tegen een ferme stoot kunnen. Zoek op dit forum maar eens naar de video van die Amerikaan die met een zaag door het wortelgestel van een Nicolai gaat om de plant te delen. Succes!
PeterB

1 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?