Speer rot ,hoe behandelen ?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Speer rot ,hoe behandelen ?

Berichtdoor asiantjen op 31 mei 2014 21:18

Hoe speer rot behandelen , welk product ,?

ik denk dat daar al ergens een optic van is maar vind het niet

grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Re: Speer rot ,hoe behandelen ?

Berichtdoor Dennis_S op 31 mei 2014 21:31

Ik zweer persoonlijk bij niets doen.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 31 mei 2014 22:43

Ik verwijder meestal de loszittende speer, eventueel in combinatie met bordeause pap en drooghouden.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 01 jun 2014 09:38

Droog houden en niets doen.
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 01 jun 2014 10:00

Er is hier op de site ergens een topic over een vrouw die een grote fortunei redde van speerrot door er iets van groen poeder op te smeren.

(Ik ben lui, dus moet je zelf even zoeken :mrgreen: )
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 01 jun 2014 10:38

Het probleem is een beetje dat speerrot wel of niet vanzelf hersteld. Je kunt er groen poeder, bordeauxe pap, of wat voor middel op doen, je zult achteraf nooit weten of het middel nou niet werkt of wel heeft gewerkt. De schade is al veel eerder ontstaan dan dat het voor jou zichtbaar wordt. Nu zeg ik niet dat het niet werkt, want daarvoor weet ik te weinig over dit onderwerp, maar ik heb zelf nog nooit middeltjes gebruikt en bijna altijd gezien dat na speerrot er vanzelf herstel optreedt. Zeker als de planten een beetje gezond zijn. ik heb positieve ervaringen met Butia, Phoenix, Jubaea, Chamareops en Trachycarpus. En dat zijn allemaal positieve ervaringen uit mijn begintijd, toen ik nog helemaal niet wist wat speerrot was en ik gewoon maar afwachtte of het goed zou komen. Later leerde ik dat de boel beschermen toch wel het belangrijkste middel is tegen speerrot.

I
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 01 jun 2014 10:51

Een goede winterbescherming is inderdaad nog altijd het beste om speerrot te voorkomen. Mocht je toch plots geconfronteerd worden is droog houden en hopen op herstel de beste correctieve maatregel. Eventueel in combinatie met een schimmeldodend middel zoals bordeauxse pap. Wacht ongeveer tot eind juli/ begin augustus op herstel. Komt er voor die tijd geen herstel, zou ik de zaag hanteren en het bovenste gedeelte van de stam weg zagen. Houdt hierbij rekening met de positie van het groeipunt. Zaag hier nooit onder!!
Het groeipunt licht nu open en niet meer verborgen in een diep gat. Hierdoor kan er geen water in blijven staan en wordt een eventuele beknelling weggenomen. Nadeel is wel dat je een stukje stam kwijt bent, maar dit is uiteraard minder erg als je volledige palm.
Als laatste redding heb ik goede ervaringen met deze methode. (Chamaerops en Trachycarpus)

Wacht je langer op herstel wordt de kans groter dat je palm het gaat opgegeven. De herfst staat immers voor de deur en daarmee worden de kansen op herstel een stuk minder!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 01 jun 2014 14:06

Beste mensen , allemaal bedankt voor de hulp :thumb_up:

Ik ga gokken op gewoon droog houden en afwachten

De speerrot is in feite niet veroorzaakt door mij ,het gaat om een Copernica Alba palm die veel te nat is gezet , de palm heeft een stam lengte van 1.20 meter en werd weg gegooid ,het water zeek uit de pot , ik heb de palm direct ontdaan van de natte grond en gekeken naar het wortelstel , dat leek nog redelijk goed ,geen platte of pap wortels , heb de wortelpruik wat laten drogen en heb dan nieuwe potgrond gegeven van het merk DCM Mediterane grond met kiezel in ,de palm staat nu op de heetste plaats van van tuin tegen een muurgevel ,bedoeling is de palm te proberen te redden en ervaring op te doen , het is nu ook niet een alledaagse palm , het zou mooi zijn als het moest lukken en we hebben nog de zomer :D
Als het lukt laat ik wel iets weten

Grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 01 jun 2014 14:46

De Copernicia alba wordt tegenwoordig veel te koop aangeboden en lijkt te willen wedijveren met mooie zilver soorten als Brahea armata, Chamaerops humilis 'cerifera', Bismarckia nobilis, Brahea 'Super Silver' etc.

Het is een prachtige palm die ook nog eens hard groeit. Hij lijkt dus een voorsprong te hebben op de genoemde soorten, die vaak niet vooruit zijn te branden.

Maar..... veel mensen vergeten dat de Copernicia een zone 10a palm is. Hij is dus niet erg geschikt voor ons klimaat. Ook houdt hij niet van vocht en dat maakt het er niet makkelijker op.

Ik denk dat je palm bezweken is aan deze misverstanden.

(NB kwekers verkopen graag planten die lekker snel kiemen en lekker snel groeien; dat is kassa namelijk)
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 01 jun 2014 20:19

Hi GHP,

Hier is deze palm toch een zeldzaamheid , hier nog nergens zien aangeboden ,misschien wel bij CB . De vorige eigenaar dacht dat deze te droog stond omdat de bladeren dor en geel werden ,dus gaf hij nog wat extra water . :(

En dat weet ik nu ook door ervaring , palmen met blauw-grijze bladeren ,zeer zonnig zetten en spaarzaam met water ,goede drainage en in de winter bijna droog

Voormij is het nu een gok ,het heeft me niks gekost dan wat moeite en een beetje potgrond :)

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?