Archontophoenix alexandrae

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor asiantjen op 31 jul 2014 17:12

Hi allemaal ,
Ik wil deze palm redden van de compost hoop ?
De palm heeft onderaan de stam dit verschijnsel , lijkt wat rot , zitten kleine lichtbruine wormpjes in van een 3 a 4 mm , ondanks is het nieuwe blad aan het opengaan ,is er nog een redding ,en met wat te verhelpen ?
Afbeelding

grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Re: Archontophoenix alexandrae

Berichtdoor draco op 31 jul 2014 20:37

De bladvoet die al loslaat verwijderen en de stamvoet droog houden. Mogelijk zal de volgende laag met de zwarte rand ook loslaten en houd je hopelijk een gezonde groeikern.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 31 jul 2014 20:53

Bedankt Han van je snel antwoord , :thumb_up: kan ik doen dat schutblad verwijderen ,maar dan ben ik nog niet verlost van dat ongedierte dat eraan zit te vreten ,ik had al gedacht van wat Bordeauxe pap erin te strijken maar weet niet of dat echt goed is
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor draco op 01 aug 2014 01:13

Bordeauxse pap wordt dat niet oorspronkelijk gebruikt om schimmelziektes te bestrijden op druivelaars? Ze zou iets moeten hebben om het gedierte te verdrijven, een middel dat niet aggressief is voor de plant. Ik denk bijvoorbeeld aan natriumselenaat, zie http://edepot.wur.nl/304446 :pag 677
Je kunt ook proberen om de rotte delen zoveel mogelijk te verwijderen omdat de aaltjes (?) zich waarschijnlijk hiermee voeden. Om de droging vervolgens te bespoedigen is inwrijven met Maërl misschien behulpzaam?
In dit overzichtsartikel uit 1950 wordt tevens oxychinoline genoemd ter bestrijding van schimmels. Dit is het bekende Superol een geel poeder met een ontsmettende werking bij wondjes.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 01 aug 2014 08:12

Inderaad zorgen dat het rottingsproces stopt. Ik zou in deze situatie de oude bladvoet gewoon laten zitten en wachten totdat deze er vanzelf afvalt. Zeker niet proberen de volgende bladvoet met de zwarte rand weg te halen, hetgeen wat hieronder zit is nog veel te kwetsbaar om bloot te komen.
Een middeltje zoals bordeauxe pap of verdunde waterstofperoxide zou het rottingsproces wel kunnen stoppen vermoed ik.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 01 aug 2014 21:23

Bedankt Han en Richard voor jullie hulp :thumb_up: , heb jullie raad wat uitgevoerd , rot gedeelte voorzichtig eruit gesneden ,en er kwam nogal veel van die aaltjes mee eruit ,dus die waren wel degelijk de stam aan het door vreten , tot de helft van de stam zat dat rot , heb de stam daarna in de zon laten drogen met het blad afgedekt tegen zonne brand en tegen verdamping , ik ga nu wat afwachten en kijken wat er gebeurd .
Han ,toffe info :thumb_up: , dat Bordeauxe pap ga ik nog niet gebruiken , is zoals je schrijft voor druiven teelt en schimmels op planten ,ik zit meer met ongedierte , ik ga morgen eens kijken in een zaak of ook hier dat Superol te vinden is
Ik hou jullie op de hoogte, maar het is wel 5 voor twaalf met die palm , we kunnen hierdoor alleen maar leren

Grt Etienne
http://www.mijnalbum.nl/Album-QJ6L8OAQ- ... anten.html
asiantjen

63 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?