Wortels trachycarpus F.

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Wortels trachycarpus F.

Berichtdoor Bermuda op 05 sep 2014 16:48

Beste palmvrienden,

Al een tijdje zijn mijn trachy's aan het sukkelen.. De ene had veel te natte wortels, wortelrot dus. Die snel in een kuip met droge aarde gezet. Hopen dat het goed gaat.
Nu begon mijn andere trachycarpus ineens zijn bladeren toe te knijpen. Ook blijft de groei van de speer nu al twee weken hangen. De speer zit gelukkig niet los, geen speerrot dus. De hele palm oogt niet meer gezond.. lijkt wat magertjes.
Ik heb zijn wortels gecontroleerd maar weet nu niet of hij nou dorst heeft of dat hij te nat staat.
De wortels zijn niet papperig of zwart/donkerbruin. Ik las altijd dat gezonde wortels wit horen te zijn. De wortels van mijn trachy zijn hard, lichtbruin, met witte eindpunten.

Wie kan mij advies geven?

(ik heb de zoekfunctie en google gebruikt, maar kom er niet achter of lichtbruine wortels ook prima zijn)
Bijlagen
foto 1.JPG
foto 1.JPG (160.74 KiB) 2313 keer bekeken
foto 2.JPG
foto 2.JPG (162.47 KiB) 2313 keer bekeken
foto 3.JPG
Speer is al enkele weken zo..
foto 3.JPG (188.42 KiB) 2313 keer bekeken
foto 5.JPG
Trachy ziet er 'magertjes' uit
foto 5.JPG (168.47 KiB) 2313 keer bekeken
foto 6.JPG
Toegeknepen blad
foto 6.JPG (189.89 KiB) 2313 keer bekeken
Bermuda

25 bedankjes

Re: Wortels trachycarpus F.

Berichtdoor palmboomgeert op 05 sep 2014 17:50

oudere wortels van TF zijn licht tot donkerbruin en hard.
Nieuwe aangroei van wortels is wit.

Dus uw palmboom heeft gezonde wortels en ik zou aanraden deze zo vlug mogelijk terug op te potten in een luchtige potgrond met voldoende afwateringsmogelijkheden.

Waarschijnlijk heeft je palmboom een tijdje te droog gestaan en begin je dit nu te zien.

Potgrond niet laten uitdrogen en geen schaal water onder de pot laten staan. Meer hoeft eigenlijk niet voor een TF wat betreft water.

mvg Geert.
palmboomgeert

49 bedankjes

Re: Wortels trachycarpus F.

Berichtdoor Bermuda op 05 sep 2014 20:08

Okee, hartelijk bedankt voor het heldere advies!
Wanneer ik eindelijk van mijn zevenbladplaag af ben zal ik eens wat foto's van mijn tuin in het fototopic posten. Bijna klaar!
Bermuda

25 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?