Musa Basjoo met tekort aan ijzer?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Musa Basjoo met tekort aan ijzer?

Berichtdoor Selva op 27 sep 2014 22:50

Ik heb een kleine Musa Basjoo die vanaf begin af aan al groeiachterstand heeft en bladluis. Ik heb er drie tegelijk aangeschaft van dezelfde grote en twee zijn nu bijna twee keer groter dan deze.

Luizen proberen te bestrijden met natuurlijk bestrijdingsmiddel en nu eindelijk er van verlost. De Musa basjoo overgepot en binnen gezet onlangs op een lichte plek (om warm te laten overwinteren). Eerst begon hij hard te groeien en leek erg op te knappen en kort daarop rolde hij een blad uit met een witte vlek en een verschrompelde bruine vlek. Ik dacht dat het wellicht kwam door het bestrijdingsmiddel. Daarna met veel pijn en moeite een nieuwe, bleke speer die zowat helemaal te licht was en exact op dezelfde locatie als de vorige zo'n bruine verschrompelde plek, alsof het een zelfde afdruk was. het blad is ook smaller en kleiner dan normaal en de nieuw speer is zo miniscuul dat je hem bijna niet kunt zien.

Ik heb ergens gelezen dat bij ijzertekort ook dit soort symptomen ontstaan (met name de witte verkleuring en misvorming van het blad)

weet iemand of dit inderdaad zo is en hoe dit veroorzaakt is (bladluis? verkeerde grond?) en het belangrijst: wat kan ik er aan doen om het tekort aan te vullen??

p.s Ik heb iig wat citrusvoeding gegeven, daar zit nml veel meer ijzer in dan normale voeding. hoop dat dit goed was.
Selva

1 bedankjes

Re: Musa Basjoo met tekort aan ijzer?

Berichtdoor Selva op 28 sep 2014 16:10

Foto0739.jpg
Foto0739.jpg (83.14 KiB) 2207 keer bekeken
dit is de patient
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Rob op 28 sep 2014 21:49

Die bruine plekken lijkt wel op uitgroei van een oude schade (ie rotte plek of verstopping). Eea zou dan na enkele bladeren echt wel weg moeten gaan.
Die blekere kleur zou van hetzelfde effect kunnen zijn.
Ook zou het al te maken kunnen hebben met het feit dat ie nu binnen staan met iets minder licht, geen UV en beduidend hogere gemiddelde temperaturen.

Ze zijn overigens wel vroeg binnengehaald. Dagtemperaturen liggen nog boven de 20 en jouw nachten zullen in Den Haag ook wel niet heel koud zijn ;) .

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor Selva op 29 sep 2014 15:50

Hoi Rob,

Dank voor je antwoord. Wat jij zegt zou eigenlijk ook heel goed kunnen. Ik herinner me dat er na een te natte, wat koudere periode buiten (in aug was dat volgens mij) inderdaad een rotte plek zat bij de speer, dit was ontstaan nadat hij ook een periode niet gegroeid had. Toen ik hem overpotte knapte hij vrijwel direct op, ging weer groeien. Zou dus goed kunnen dat het een overblijfsel is van die rottende plek.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar in combi met het witte blad dacht ik meteen aan ijzertekort. Dat is minder aannemelijk eigenlijk.
Ik zal nog even afwachten hoe de volgende bladeren er uit zien voordat ik een ijzerchelaat behandeling start.

ja te vroeg, maar wist niet precies wanneer het goed was en dacht dan heb ik het maar geregeld. Bij nader inzien had het nog niet gehoeven.
Selva

1 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?