door Eduard op 05 jan 2015 10:57
fernman schreef:
Hallo Eduard, esdoorn snoeien binnenkort? wanneer dan wel,
Het is een algemeen misverstand om esdoorns te snoeien in de winter of de lente. De beste tijd om esdoorns te snoeien is midden in de zomer.
Groeten
Mario
Hoi ik heb weinig keuze dan er deze maand nog aan te beginnen, kan in de zomer helemaal geen kant uit! De boom is 15 m hoog en alle hout moet door het huis afgevoerd dus doe ik dit nu er geen blad meer aanzit, het is een ingewikkeld verhaal daar mijn serre's onder de boom staan en de buurman zijn loods, gaat de boom dood is het jammer maar het is niet anders ga hem halveren dood of levend
Heb dit stukje nog gevonden, Mario je hebt gelijk omtrent het verstandig snoeien in de zomer, maar dat gaat dus niet, Het is een Acer pseudoplatanus
Snoeien in oktober - december
Als u de Esdoorn een ingrijpende snoei wilt geven, kan dat beste tussen oktober en december gebeuren.
de boom is uit de kluiten gegroeid en had er veel eerder iets aan moeten doen 20 jaar geleden is die ook al eens drastisch terug gesnoeid in deze periode en heb ik er toen niet echt iets van gemerkt [heb er ook niet op gelet] maar de boom heeft toen 4 toppen aangemaakt en vrolijk verder gegaan, we gaan het zien.
Zal een paar foto's plaatsen, sta natuurlijk open voor suggesties en advies .
Hier de foto's, op ongeveer 1/3 van bovenaf wil ik alles weghalen, te zien op foto 1 + 2 en foto 4,

hier heb ik aangegeven wat weg moet!

Groet Eduard.