mango bladeren worden rood en droog

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

mango bladeren worden rood en droog

Berichtdoor palmaapje op 27 jun 2015 15:34

Ik heb een aantal maanden geleden een mango pit geplant. Hij kwam prachtig op en heeft nu intussen 7 best grote bladeren. Probleem is dat sinds een week de bladeren rood/bruin achtig aan het worden zijn. Erg droog zijn (bladeren krullen in golven), en langzaam lijken af te sterven.

Iemand suggesties wat dit is, en wat er aan te doen is?
palmaapje

0 bedankjes

Re: mango bladeren worden rood en droog

Berichtdoor Lexcalito op 10 jul 2015 14:20

Roodverkleuring duid vaak op stres. Heb je m ineens in de felle zon gezet? Of het grondmengsel wat niet afdoende is?

Heb ook wel eens gelezen dat mango's bestraald worden voor het rijpingsproces, die pitten van die vruchten schijnen dan soms wel te kiemen maar slaan dan slecht aan.

Ben wel benieuwd naar de eventuele andere reacties!

Succes iniedergeval :!:
Lexcalito

0 bedankjes

Re: mango bladeren worden rood en droog

Berichtdoor rice op 10 jul 2015 21:51

palmaapje schreef:Ik heb een aantal maanden geleden een mango pit geplant. Hij kwam prachtig op en heeft nu intussen 7 best grote bladeren. Probleem is dat sinds een week de bladeren rood/bruin achtig aan het worden zijn. Erg droog zijn (bladeren krullen in golven), en langzaam lijken af te sterven.

Iemand suggesties wat dit is, en wat er aan te doen is?

heb meerdere zelfopgekweekte mango's staan, de nieuwe bladeren zijn rood/bruin en hangen een beetje. Na verloop kleuren ze groen en worden ze wat steviger. Dan duurt het een tijdje voor de nieuwe lichting blad zich aandient.
Ik zet ze zelf in de volle zon buiten, dit gaat prima zolang het geen 35c is. Qua grond gebruik ik niets bijzonders, normale potgrond. Het is eigenlijk een makkelijk plantje dat vooralsnog de winter prima overleeft binnen.. Groeit redelijk maar minder hard dan bv een avocado. Ik heb verschillende soorten/bronnen (bio-, supermarkt, toko..) geprobeerd en het verhaal over bestraling en problemen met ontkiemen niet meegemaakt.

Wat jouw probleem betreft, het kan ook een zwak exemplaar zijn natuurlijk.. Probeer er nog een, de zomer is een goed moment:)
rice

33 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?