Bestrijdingsvraagje Calypso Bayer

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Bestrijdingsvraagje Calypso Bayer

Berichtdoor Tropica Flora op 29 jun 2015 15:21

Even een bestrijdingsvraagje hier :)
(Ik werk binnen dus geen zorgen over de bijen ;))

Op de site van Bayer ( http://www.bayercropscience.nl/BAYER/Cr ... ccm=200005) staat het volgende te lezen over Calypso:

"Calypso is een middel ter bestrijding van zuigende en bijtende insecten als luizen, wittevlieg, cicaden, bladvlooien en insecten zoals wantsen en kevers."

Nou heb ik dit middel al eens gebruik om wolluis helemaal uit te roeien (100% effectief!!) Maar ik zit nog met spint op sommige planten. Ook al staat er niet expliciet op de verpakking of bijsluiter dat het tegen spint werkt er staat wel "ter bestrijding van zuigende en bijtende insecten" (spint zou hier in vallen in mijn ogen)

Heeft iemand dit middel al eens ooit geprobeerd tegen spint of zich dit afgevraagd?
Ik ben zelf een ENORME fan van dit middel omdat je het heel eenvoudig in de pot kunt gieten en het systemisch in de plant opgenomen wordt en langdurig werkt (10 dagen) en ik bij geen enkele plant een negatieve reactie op het middel heb gezien.

Kijk erg uit naar jullie antwoorden :)
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Re: Bestrijdingsvraagje Calypso Bayer

Berichtdoor Itrme op 29 jun 2015 16:05

Ik denk dat het wel werkt. Zal ook een beetje afhangen van de spint. Soms heb je net die krengen die wat beter tegen gif kunnen. In ieder geval de volle dosis en niet alleen bijgieten maar misschien ook even de plant zelf bespuiten.
Zelf heb ik Pokon Hardnekkige insecten STOP wel eens gebruikt op spint. Is er ook eigenlijk niet voor bedoeld maar werkte uitstekend. Heb die spint niet meer terug gezien.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 29 jun 2015 16:27

er is geen enkel effectief middel wat via de sapstroom van de plant word opgenomen en tegen spint werk helaas. Zo is er ook geen middel wat op die manier werkt tegen trips .
Allen contact middelen.
Ik weet dit omdat ik 27 jaar in de tuinbouw gewerkt heb . Alle kwekerijen zitten te wachten tot er een keer een middel komt dat via de plant opgenomen word en langdurig werkt tegen spint en trips ,omdat ze daar het meest last van hebben in het gewas.

Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 29 jun 2015 17:20

neemolie zou efectief zijn, heb het nog steeds niet zelf getest!
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 29 jun 2015 17:49

Dat is jammer om te horen Edwin!
Zou inderdaad geweldig zijn omdat het zeer effectief werkt dan want ze moeten gif tot zich nemen om te "overleven", vandaar ook dus dat ik die wolluis waarschijnlijk zo eenvoudig heb weg gekregen.

Heb nu Natria anti-sect dat werkt zoals het nu lijkt goed, maar is jammergenoeg ook ewn contactmiddel, dus zeker eker bij grote planten erg vervelend toe te passen.

Als iemand Edwin ongelijk kan geven graag maar ik heb veel vertrouwen in Edwin zijn antwoord :) (jammergenoeg :( )

Thx voor de Antwoorden :)
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor draco op 29 jun 2015 22:04

Afspuiten met water is een middel dat altijd werkt en geen resistentie veroorzaakt. Ik heb beperkt gebruik gemaakt van Pentac en Masai allebei contactmiddelen. Nadeel is dat er een residu op het blad achterblijft.
Zie ook http://www.bayercropscience.nl/BAYER/Cr ... iciden.pdf
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 29 jun 2015 22:12

Voor spint raad ik Natria aan ook van bayer werkt ook tegen zuigende insecten zeer effectief!!
Ik verkoop dit product op de plaats waar ik werk.
Zelf al gebruikt.
Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 29 jun 2015 22:21

Dat gebruik ik dus ook Bryan, dat lijkt redelijk goed te werken maar ik vroeg me gewoon af of er een systemisch middel was maar dat blijkt er dus gewoon niet te zijn.
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Berichtdoor Bryan*75 op 29 jun 2015 22:29

Nee Idd en het zal er niet op verbeteren stuk per stuk zal alle herbiciden en pesticiden gaan verdwijnen. Wat in mijn ogen goed is :). Begrijp met niet verkeerd mensen zoals jij die er wekelijks of 2wekelijks mee werken snappen de dosering en zo, maar jammer genoeg niet iedereen. Plus ze gebruiken dit op bloeiende planten wat ten strengste verboden is me natria.
Is een natuurlijke vijand inzetten niet een oplossing voor jullie?
Kun je bestellen op het net. Roofmijt dacht ik. Ik bestel ook leverheersbeestjes voor men bladluizen. Wel heb je er een beetje geduld bij nodig voor het uitzetten, maar veel ecologicher en mss blijven ze wel.
Grtz Bryan
Bryan*75

17 bedankjes

Berichtdoor Tropica Flora op 29 jun 2015 22:54

Nee zo vaak werk ik er niet mee maar ik ben me totaal bewust van de werking e.d.
Dit is allemaal prive collectie waar ik "problemen" heb, en ik gebruik dit soort giffen (wat het zijn) alleen binnen

Idd de middelen vereisen een vorm van kennis die niet vanzelfsprekend is (en lezen schijnbaar ook niet......) voor een aantal soorten kun je toe met bio bestrijding, en dat is dan ook zeker de voorkeur, bijvoorbeeld bij varenrouwmugjes doe ik niet anders omdat de aaltjes 100% effectief zijn en zeer eenvoudig inzetbaar. Maar voor spint is dit nog niet vanzelfsprekend. Ook zijn dit soort oplossingen vaak gemaakt voor grote complexen of niet beschikbaar voor particulieren.
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?