Yucca filifera

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Yucca filifera

Berichtdoor Hitch op 08 jul 2015 12:38

Half mei heb ik mijn Yucca filifera met zo'n 70 cm stam uitgeplant. Bij uitplant had deze een mooi gevormde volle kluit. Hij staat in droge zandgrond. Nu merkte ik deze week dat de bladeren een schijn vertonen alsof ze verbrand zijn en toen ik de stevigheid van de plant eens voorzichtig testte bleek deze nog steeds gewoon los in de bodem te staan wat er op wijst dat die dus nog steeds geen wortels heeft bijgemaakt?
Ik geef mijn yucca's nooit water en laat dit compleet over aan ons klimaat wat voor een yucca toch ruim voldoende moet zijn hier in Belgie dus het feit dat die nog steeds los staat verbaasd me sterk. Wat verder heb ik op dezelfde dag een Yucca faxoniana uitgeplant en deze staat toch echt wel vast ondertussen.
Moet ik dan toch water gaan geven en kan het zijn dat de Y. filifera last heeft van zonnebrand?
Hitch

156 bedankjes

Re: Yucca filifera

Berichtdoor Ivan op 08 jul 2015 13:46

Ik denk niet dat je mag verwachten dat een yucca binnen anderhalve maand noemenswaardig wortelt, denk ook niet dat dit bij je faxoniana het geval is. Wellicht dat daar het zand wat beter ingeklonken is?

Heb zelf diversen opgepot en ook herpot, als je ziet hoe minimaal die wortelen in een jaar tot anderhalf...
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 08 jul 2015 14:00

Ah ok, dan wacht ik nog wat af. Moet ik hem nu water geven of beter van niet?
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 jul 2015 15:15

Als de Yucca geen wortels heeft hoeft de aarde hooguit lichtvochtig te blijven, omdat de plant toch weinig water opneemt. Het merg van de stam bevat voldoende waterreserve tot er wortels worden gevormd. Ik heb dezelfde maat in kuip en geef deze normaal water in de zomer. In de natuur heeft deze Yucca waarschijnlijk evenals andere xerofyten een groot wortelstelsel dicht onder het oppervlak. Bij een schaarse regenbui kan de plant dan snel het benodigde water opnemen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 09 jul 2015 09:52

OK bedankt
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?