bemesting en voeding

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

bemesting en voeding

Berichtdoor EricvOostenbrugge op 28 aug 2015 12:28

Ik hoor veel palmvrienden elkaar het advies geven om bij slecht groeiende en slecht bewortelde palmen vooral scheutig te zijn met de beroemde (beruchte) blauwe korrel, als ik dit google krijg ik vernietigende raporten te zien over de schade aan de bodem als in bodemleven dat verdwijnt en zelfs afbraak van humus wat in de praktijk een veroorzaker kan zijn van woestijnvorming, te snel en te zout zou het zijn, zelf gebruik ik liefst oude paardemest of koemestkorrels, zijn er mensen met langere ervaring met die korrels? Ik zou dat graag willen weten, als het niet goed is zouden we onze palmvrienden dan niet moeten wijzen op de effecten daarvan?
EricvOostenbrugge

3 bedankjes

Re: bemesting en voeding

Berichtdoor s.janssen op 28 aug 2015 14:52

Ik ben geen liefhebber van blauwe korrel bij palmen, het is veel te sterk voor deze jongens en je kweekt er naar mijn idee alleen maar zwakke/snel groeiende palmen mee. Er zijn hier diverse liefhebbers die er er niet scheutig mee zijn en het praktisch overal bij gebruiken. Blauwe korrel is het voorbeeld van een product wat snel zorgt voor uitspoeling en een hoop zouten brengt in de bodem ten ongunst van je bodemleven.

Blauwe korrel is naar mijn idee alleen maar geschikt voor snel groeiende planten zoals bananen, bamboes, canna's, tetrapanax en noem het maart op. Palmen doen het beter op een wat minder NPK waarde. Ik geef zelf Cullterra voor tuin/gazon aan de palmen, wil niet zeggen dat dit het beste product is maar de palmen doen het er goed op.

Het grote voordeel is van organische meststoffen is dat het je het bodemleven activeert, met kunstmeststoffen zal je dit alleen maar om zeep helpen wat je bij overmatig gebruik een bodem oplevert die uitgeput is. Niets zal hier meer op groeien.

Tegenwoordig moet alles maar snel groeien, blauwe korrel is net zoiets alsof je met een zweep een paard probeert te dresseren, het werkt averechts. Geduld is het sleutelwoord tot succes!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 28 aug 2015 17:47

het bovenstaand advies is goed, maar je kunt ook gewoon verder gaan met je paardemest of koemestkorrels, dat werkt trager maar is uitstekend :thumb_up:

O ja als antwoord op je vraag, veel palmvrienden gaat het nooit snel genoeg die willen alles in afzienbare tijd groot hebben en komen dan met dit soort chemische troep aan, als je het gebruikt moet het spaarzaam gebeuren er zijn mensen die een paar korrels om een palmstam gooien, dan kan het geen kwaad.

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 23 okt 2015 17:36

Vind ik niet zo verwonderlijk wanneer je een blikt werpt op onze fotoboek met al die Jurassic garden foto's.

:lol:
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Lander op 23 okt 2015 19:00

Ik gebruik meestal ook koemest korrels. Dit jaar heb ik wat extra organische meststof gegeven NPK waarde 6-4-10 (+4). Wat wil zeggen 6% stikstof, 4% fosfor, 10% kalium en 4% magnesium. Op de verpakking stond voor Mediterrane planten, verkrijgbaar bij de Aveve.
Lander

8 bedankjes

Berichtdoor sylvia27 op 24 okt 2015 12:30

Hier ook geen blauwe korrel maar nog de ouderwetse manier :mrgreen:
ik haal altijd rond deze tijd achter uit het weiland bij ons verse koeienmest. daarvan vul ik 2 speciekuipen mee vol en laat ik afgedekt staan tot de volgend seizoen.

Hier bemest ik mijn planten dan weer mee en ze gaan als een speer!
mest van afgelopen jaar heb ik laten drogen, verpulverd in een machine en die gebruik ik dan weer als droge mest :D .

afgelopen jaar heb ik de geprobeerd met de filtermatten van de koi vijver. uitgespoeld en het vieze water opgevangen.

Mijn planten leken het hier nog beter op te doen. Vooral de bananen. groeide op de vissenpoep een stuk harder dan op de koeienmest.

Vies werkje :roll: , maar werkt goed! :thumb_up:
sylvia27

9 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 24 okt 2015 13:18

sylvia27, kan ik goed geloven hoor, zit behoorlijk wat voeding in vijverblubber. Als je dan toch de planten watergeeft zou je bijna net zo goed het vijverwater kunnen gebruiken en de vijver gewoon bij te vullen :lol:

Denk dat het enige probleem is dat je moet kijken dat de pot niet dichtslibt.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor sylvia27 op 24 okt 2015 13:58

Itrme, dat is eigenlijk wel een goed idee haha! :D

de overige blubber gooide ik altijd rond de wortels van de rode ricinus. (staat langs de vijver). Is dit jaar uitgegroeid tot een boom van meer dan 4 meter. zijns stam is helemaal verhout en zo dik dat ik er niet met 2 handen omheen kan :shock:
andere jaren werden ze niet hoger dan 2 meter.

zou het nitraat de planten zo snel doen groeien dan?
sylvia27

9 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 okt 2015 16:02

Ik ben dan blijkbaar zo iemand die geen geduld kan opbrengen ofwel heb ik gewoon goede ervaringen ermee maar ik gebruik al 11 jaar ieder jaar opnieuw blauwe korrel (2 x per jaar) zonder de minste problemen en mijn grond is in perfecte staat met een heel pak pieren en ander bodemleven erin dus dat het het bodemleven kapot helpt zijn gewoon fabeltjes. Toen ik mijn huisje met tuin kocht was dit een heel ander verhaal. Kurkdroge en arme zavelgrond.
Wat je NIET moet gebruiken is roze korrel. Ik denk dat veel mensen het effect van beide "chemische brolprodukten" zoals hier boven word aangehaald door elkaar halen. Blauwe korrel laat geen zouten na in de bodem, roze korrel wel wat tot wortelverbranding leid. Ik gebruikte het vroeger ook omdat ik niet beter wist tot ik wat langer in de hobby zat en bevriende plantenkwekers mij op die fout wezen met de bijhorende uitleg erbij. Allen gebruiken zij zowel bij hun kweekplanten als bij hun eigen planten in hun eigen tuinen blauwe en/of groene korrel afhankelijk van de plantsoort. Zoals bij alles geld natuurlijk de regel als je met chemische produkten werkt dat je je moet houden aan de juiste dosering. Ik geef zelfs groene korrel (al zijn dat maar enkele korreltjes) aan mijn boom- en andere varensoorten. Die reageren daar ook goed op en groeien hier als kool met diep donkergroen, gezond en sterk blad.
Sommige "medeplantenliefhebbers" hebben jammer genoeg nogal vaak de neiging om enkel hun eigen manieren om iets te doen te verheffen tot perfectie en al de andere methoden meteen af te breken en de grond in te boren. Dit gaat niet alleen over bemesten maar over allerhande zaken die met onze hobby te maken hebben. Ik kan me daar erg over storen. Bedenk gewoon, als het bij jou goed werkt, blijf het dan gewoon doen. Je planten laten je wel zien of je wel of niet goed bezig bent.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Rob op 24 okt 2015 23:26

Ik denk dat het nog best meevalt met "veel palmvrienden".
Zo nu en dan eens een vraag, maar bemesting is overall best een topic op een vrij laag pitje.
Het zijn bepaald geen growshop achtige praktijken in ieder geval.
In elke geval geld dat geduld een schone zaak is - ook met bemesten.

Eduard schreef:het bovenstaand advies is goed, maar je kunt ook gewoon verder gaan met je paardemest of koemestkorrels, dat werkt trager maar is uitstekend :thumb_up:

O ja als antwoord op je vraag, veel palmvrienden gaat het nooit snel genoeg die willen alles in afzienbare tijd groot hebben en komen dan met dit soort chemische troep aan, als je het gebruikt moet het spaarzaam gebeuren er zijn mensen die een paar korrels om een palmstam gooien, dan kan het geen kwaad.

Groet Eduard.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?