Behandeling bare rooted Yucca

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Behandeling bare rooted Yucca

Berichtdoor Hitch op 16 nov 2015 10:16

Ik heb me laten verleiden om me vanuit Duitsland een Yucca carnerosana te laten opsturen. Ben al een poosje op zoek naar een flink exemplaar van deze soort die meteen ook mijn favoriete soort onder de Yucca's is maar ben nooit meer een mooi en betaalbaar exemplaar tegengekomen. Heb er ooit een hele grote gehad en deze is in de winter afgestorven door insijpeling van water recht in de kop waardoor de hele plant compleet rot was. Was er het hart van in want dit was een super mooi exemplaar met erg dikke stam en heel grote kruin.
Het exemplaar dat me word opgestuurd is echter bare rooted en dat baart me wel wat zorgen zo vlak voor de winter. Normaal pot ik zo'n plant op en zet hem dan een hele zomer + winter in mijn serre waar hij aan hoge t° word blootgesteld in het groeiseizoen en zo al snel een flinke kluit ontwikkeld. Dit kan ik nu vlak voor de winter volgens mij niet doen. De Yucca zou dan in natte aarde staan bij een minimumt° van 6°C. Komt niet goed volgens mij. Dan maar plan B en dat is (dik tegen de zin van het vrouwtje) de plant binnen in de woonkamer zetten bij 18°- 22°C aan een schuifraam NO zijde. Andere mogelijkheid is om hem in de veranda te zetten maar daar word de t° slechts op 14°C gehouden wat me te weinig lijkt om wortelgroei te stimuleren maar hij krijgt er dan wel weer het maximum aan licht...
Verder ben ik vergeten in welk substraat ik bare rooted Yucca's zette. Als ik het mij goed herinner deed ik dit in gewone universele potgrond maar misschien is er wel een beter medium?
Alle tips en raad zijn welkom!
Hitch

156 bedankjes

Re: Behandeling bare rooted Yucca

Berichtdoor Thunderfold op 16 nov 2015 20:01

Ik zou toch opteren voor veranda dan. Hoe meer licht hoe beter. Wat ik wel vreemd vind is dat je voor yucca carnerosana kiest. Yucca faxoniana ziet er bijna compleet hetzelfde uit maar is nog veel winterharder en kan iets beter tegen vocht ook. Dus waarom geen faxoniana. Kwa grootte zou faxoniana net nog iets groter zijn volgens theorie. Maar in de praktijk zit daar toch niet veel verschil op.
Thunderfold

19 bedankjes

Berichtdoor Ruudcactus op 17 nov 2015 06:55

Carnerosana is idd helaas niet de hardste, ik zou ook voor de veranda gaan. Na aanplant in de winter droog houden en bij temperaturen lager dan -8 toch aan verwarming gaan denken, zeker wanneer de temperaturen overdag ook onder 0 blijven.
Ruudcactus

39 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 nov 2015 09:26

Yucca Faxoniana heb ik ook al staan maar ik kan het moeilijk uitleggen, Carnerosana is voor mij net iets specialer.
Ben een beetje verbaasd dat jullie blijkbaar allen voor de veranda opteren waar het toch echt maar 14°C is (als minimum natuurlijk, met een beetje zon erop is het er meteen wat warmer). Ik dacht dat de Yucca nu juist extra warmte zou moeten hebben om die wortels op gang te brengen maar goed, ik luister naar de experts en zet hem dan maar gewoon bij in de veranda. Is veiliger ook, dan kan er niemand tegen de bladeren aanlopen. :D
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 23 nov 2015 12:06

Vandaag is de plant aangekomen. Was een aangename verassing want ofwel heeft de verkoper in zijn advertentie enkel de stammaat opgegeven zonder de kruin ofwel heb ik iemand anders zijn Yucca carnerosana toegekregen :lol: . In ieder geval is de Yucca veel groter dan wat ik dacht besteld te hebben. Morgen zet ik hem in kuip want heb momenteel geen potgrond in huis. Als ik de aarde bekijk die nog een beetje aan de onderzijde van de stam hangt lijkt dit wel stekgrond te zijn. Zou dit beter zijn om de Yucca daarin op te potten of toch beter gewone onbemeste potaarde gaan halen zoals ik normaal doe?
Bijlagen
Yucca carnerosana-400.jpg
Yucca carnerosana-400.jpg (10.51 KiB) 4419 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 24 nov 2015 17:54

Vandaag de Yucca carnerosana opgepot. Moet ik hem nu droog houden tot het voorjaar?
Maak me toch wat zorgen over de t° waarin hij staat, die is namelijk 10°C en ik denk toch dat dat te koud is voor deze plant om wortels te gaan willen aanmaken. Zou ik hem niet beter in de huiskamer zetten bij de chauffage? Zo licht mogelijk?
Bijlagen
Yucca carnerosana opgepot-400.jpg
Yucca carnerosana opgepot-400.jpg (15.56 KiB) 4386 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 24 nov 2015 18:20

Ik had m mooi op droog zanderig substraat opgepot in de woonkamer.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor luc op 25 nov 2015 17:42

mss lichtslang rond pot met timer of thermostaat :thumb_up:
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 25 nov 2015 18:13

Ja, ik heb 'm toch maar in de woonkamer gezet. Het substraat is gewone (onbemeste) potgrond. Die gebruik ik anders ook altijd en heb daar altijd goede resultaten mee gehad. De grond is wat vochtig van de condens die zich in de zak gevormd had maar dat zal nu binnen in huis wel snel opdrogen.
Is de eerste keer dat ik een bare rooted Yucca in het najaar toekrijg. Normaal doe ik dit steeds in het voorjaar waarbij ik de Yucca dan gewoon in de serre laat "bakken" de rest van dat jaar. Dan steekt het ook zo nauw niet wat watergift betrefd aangezien die grond op een wip en een snik terug gortdroog is.
Binnen in de huiskamer is dit wel een ander verhaal en zal ik flink moeten opletten. De eerste maand geef ik hem alvast geen lek water.
Hitch

156 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?