Palm geknepen bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Palm geknepen bladeren

Berichtdoor Hitch op 08 dec 2015 10:45

In oktober 2014 was ik zo stom om tegen beter weten in een er niet erg denderend uitziende Chamaerops humilis met een +/- 50 cm stam mee te nemen uit een exotische plantenzaak. Ik heb deze vorstvrij overwinterd en dan in het voorjaar uitgeplant aan mijn veranda. Toen ik hem uit de kuip waar hij in stond wilde halen was mijn verbazing groot dat de "kluit" amper de helft innam van de kuip. Bleek dat deze sukkelaar met amper wortels aan in een half gevulde kuip was gedrukt en dan de rest was aangevuld met bijkomende grond welke er gewoon afviel bij het uit de pot halen. Wortels waren helemaal rot op 3 nog gezond uitziende dikkere wortels van pakweg 15 cm na. Ik heb dan alle rotte delen verwijderd en de palm evengoed uitgeplant. Water heb ik de hele zomer niet durven te geven. Ondertussen staat de palm stevig in de grond dus ik ga er van uit dat het wortelgestel toch aan de groei is gegaan. Groei heeft hij niet gedaan bovengronds maar hij heeft wel alle bladeren behouden. Wat me echter zorgen baart is dat de palm er ondertussen wel steeds slechter is gaan uitzien en daarmee bedoel ik specifiek dat de bladeren erg zijn gaan knijpen maar wat wil dit nu juist zeggen over de plant? Dat hij dorst heeft? Dat hij meer water verdampt dan hij kan opnemen?
Hitch

156 bedankjes

Re: Palm geknepen bladeren

Berichtdoor Hitch op 08 dec 2015 11:16

Heb er even een foto van getrokken voor de duidelijkheid. Word er niet bepaald happy van
Bijlagen
DSC02942-400.jpg
DSC02942-400.jpg (23.25 KiB) 4782 keer bekeken
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 09 dec 2015 11:29

Hallo,

Ondanks de weinige wortels heeft een palm zeker in de zomermaanden water nodig.
En wat ik mij kon herinneren was dat samengeknepen bladeren duiden op vocht tekort of wortelrot.
Door de bladeren zo te positioneren zorgt de palm ervoor dat hij minder warmte opneemt en dus weer minder vocht nodig heeft.
Nu vindt ik de Humilis wel een hele sterke palm :) .
Mijn kwam na speerrot vorig jaar weer terug, zie hier het topic ook besproken op palmvrienden viewtopic.php?f=14&p=175677
Bij mij was de oorzaak dat ik de palm van binnen naar buiten had gezet en deze onderin de pot te nat was.
Mijn tropische tuin:
viewtopic.php?f=49&t=16449
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 09 dec 2015 11:45

Toppalm schreef:Hallo,

Ondanks de weinige wortels heeft een palm zeker in de zomermaanden water nodig.
En wat ik mij kon herinneren was dat samengeknepen bladeren duiden op vocht tekort of wortelrot.
Door de bladeren zo te positioneren zorgt de palm ervoor dat hij minder warmte opneemt en dus weer minder vocht nodig heeft.

Waarom staat hij dan nu met nog meer geknepen blad dan bij aanplant? Momenteel hoeft hij zich toch helemaal niet te beschermen tegen te hoge t°? Dan zou je er toch van uit gaan dat hij zijn bladeren nu terug "normaal" moet zetten nu het buiten toch fris is en de bodem toch voldoende vochtig na de voorbije regen. Heb net de speren nog eens nagekeken en deze zitten gelukkig muurvast. Ook de palm zelf staat stevig vast in de grond, ik hoop dat hij in deze maanden echt al zijn energie in zijn wortelgestel aan het steken is en dat een te klein wortelgestel de oorzaak is van het knijpen zodat hij na de winter (hopelijk) groei vertoont. Volgende zomer ga ik hem wel water bijgeven. Ik ga er van uit dat het probleem van rot aan de wortels ondertussen wel verdwenen zal zijn wat meteen ook de reden was dat ik hem geen water heb durven geven.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 09 dec 2015 12:01

Ik weet niet of deze palm deze status vast houdt uit zelfbescherming, de palm let misschien wel op de hoeveelheid (direct) zonlicht die hij krijgt.
Want in de middag zoals nu kan het zomaar 10 graden worden met direct zonlicht.
Voor een palm die al weinig vocht heeft kan dat te weinig zijn, maar aan de andere kant is het wat je zegt het heeft wel veel geregend de laatste tijd :?
Natuurlijk kan hij niet veel water opnemen met maar een 3-tal wortels..

Wel goed nieuws dat je speren nog vastzitten :thumb_up:

Maar om te voorkomen dat de laatste wortels kapotvriezen zal je ze goed moeten beschermen.
Misschien is het een idee om hem binnen te laten overwinteren (als je de ruimte hebt).
Dat geeft denk ik wat meer zekerheid, ik vrees dat er een kans is dat bij meerdere nachtvorsten de palm het niet gaat redden, alhoewel hoop ik voor jou van wel.
Mijn tropische tuin:
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 09 dec 2015 12:39

Hij staat uitgeplant sinds dit voorjaar. Ik ga hem nu niet opnieuw uitgraven om dan opnieuw de wortels te verstoren. Ik ga hem deze winter wel beschermen en er ligt alvast een dik mulchpak boven op zijn wortels dus dan zou het toch al heel erg moeten gaan vriezen.
Voorlopig blijft het dus een randgeval en ik voel me alleszins wel wat bedrogen door de verkoper die me deze palm verkocht heeft, goed wetende in welke staat die zich bevond.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Toppalm op 09 dec 2015 13:39

Kan ik me iets bij indenken.
Inderdaad dan goed beschermen en hopen op het beste.

Het gevoel dat je je bedrogen voelt kan ik me voorstellen.
Misschien een idee op als je foto's hebt gemaakt die eens te laten zien aan de verkoper en dan kijken wat zijn reactie is.
In een zaak met meerdere werknemers weet je alleen niet wie de schuldige is...
Of dat men deze juist om die reden goedkoper aan heeft geboden maar dan was een waarschuwing wel op zijn plaats geweest :evil:

Heel veel succes en misschien dat je nog een een status update wilt plaatsen in de nabije toekomst. :thumb_up:
Mijn tropische tuin:
Toppalm

22 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 09 dec 2015 14:52

De verkopers zijn hier welbekend maar ik ga hun naam niet door het slijk halen door mijn voorval want het zal wel om een uitzondering gaan. Ik heb ze evenwel een mail gestuurd over dit geval maar heb er nog geen reactie op gehad. De palm heeft me 50€ gekost wat niet te veel was maar dat lag eerder aan het feit dat ik die in combinatie met andere palmen en planten had gekocht voor in totaal toch een 450€.
Mij gaat het niet zozeer om de prijs als wel om het feit dat een professionele verkoper zo'n plant niet hoort te verkopen. Het is enkel omdat ik die mensen al jaren ken sinds de opening van hun zaak en steeds een trouwe klant ben geweest dat mijn vertrouwen nu een deuk heeft gekregen.
De zaak had natuurlijk veel eenvoudiger geweest als ik deze plant in het voorjaar had aangeschaft en hem meteen uit de pot had gehaald om hem uit te planten. Dan was ik er ook direct mee terug gereden om hun met dit feit te confronteren. Nu kwam ik er natuurlijk pas 6 maanden na de feiten achter.

Ach ik zie wel wat het word. Voor hetzelfde geld hersteld de palm misschien nog goed als ik hem veilig de winter door krijg en met extra geluk is het over een jaar of 3 een topper.
Ik ga er mijn slaap niet voor laten en heb alleszins weer een lesje bijgeleerd. Een professionele verkoper is en blijft in eerste instantie een verkoper.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Jozef op 09 dec 2015 20:34

Hoi Hitch.
Wellicht toch tekort aan vocht in eerste instantie, nu in rust en dus op deze wijze de winter ingegaan? Het zijn inderdaad enorm taaie rakkers, ik heb er alle vertrouwen in dat het uiteindelijk toch goed komt. Mijn exemplaren hou ik in de winter zo droog mogelijk. Een paraplu aan een stok vastgetaped doet al heel wat.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 09 dec 2015 20:56

Vochttekort door wortelrot denk ik. Ik bedoel, ik heb Chamaeropsen in pot op het dak staan en soms zijn de potten zo gortdroog dat ik het niet snap dat ze nog steeds geen samengeknepen blad hebben. Maar als eenmaal de wortels niet goed zijn, laten ze dat maar al te goed zien. Ik gok dat hier ook het geval is.
Dennis_S

348 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?