Mijn cacaoboompjes hebben geringe tijd last van een verkleuren blad die naar verloop van tijd afvalt. Voornamelijk de onderste exemplaren hebben er last van. Het probleem begint met het lichtbruin kleuren van het bladpunt en trekt zo langs de zijkanten omhoog met een gele rand. Ook zijn er necrotische vlekken te zien. Mijn ene boom heeft er beduidend meer last van dan de andere.
Aangezien een gele rand typerend zou moeten zijn aan een tekort aan potassium/kalium heb ik deze enkele weken geleden bijgevoerd met kaliumkorrel en vloeibare meststof met extra kalium. Dit heet zo goed als niets verholpen aan het probleem.
Sindsdien heb ik mij een fertometer aangeschaft, deze meet of de plant teveel, te weinig of goed bemest is. In het geval van mijn cacaoboompjes waren deze overbemest.
Ook zijn er voldoende varenrouwmugjes aanwezig die misschien potentiƫle spelbrekers zijn...
via m'n vochtmeter zie ik dat de grond diep in de pot te vochtig blijft.
De planten worden om de dag goed nat gespoten via het blad. Water gift is nu al een tijd uit de boze daar de grond te vochtig is.
De potaarde bestaat uit luchtige potgrond, aangelengd met vermiculiet, perliet en onderaan hydrokorrel.
Wat kan ik doen om mijn mooie dames te redden vd ondergang?
Alle raad is welkom en waarvoor dank!