Ik denk dat je geslaagd bent!
Water uit de stam is normaal - het is goed te zien dat er geen water in de pot stilstond, en dat je al groei ziet bij de ene. die andere is een kwestie van tijd en geduld.
Gaten boren is perfect. dat bedoelde ik met open pot = gaten onderin.
Als ze nu in de zon buiten staan en de temps gaat weer richting de 25° dan mag er elke dag zoveel water in totdat het eronder uit komt. Afgelopen week heb ik dagelijks de tuinslang erop gehad.... Zeker als we naar de 30° gaan, wees dan niet te krenterig. bananen zuipen behoorlijk als ze aan de groei zijn. Als ze de groei hebt bevestigd in de planten, dan mag je ze eventueel ook nog wat voeding extra geven!
Kleikorrels is rommel btw (in ieder geval voor de meeste palmen & bananen. Ik heb hier nog een container staan van die meuk...
In mijn beleving fungeert het puur als een tijdsbuffer voor de tuincentra: in een dichte pot - en er zijn er velen die zon prachtige pot kopen - met 10 of 20 cm korrels overlijden planten pas dan, wanneer de wortels gaan rotten.
Meestal duurt dat even, en dan zijn ze bij het tuincentrum altijd behulpzaam om je een nieuwe te verkopen

Als je echt het beste wilt, ga dan voor een iets beter substraat/grond. Zakken potgrond van 3 euro zijn in de regel erg slecht. Ik heb ooit wel eens een experimentje gedaan, en het verschil in groei is absoluut merkbaar. Ik gebruik nu palmengrond die iets duurder is, maar vergeleken met kost van pot, banaan en kleikorrels is dat verwaarloosbaar.
Schimmel op bananen lig ik nooit echt wakker van - als ze eenmaal gaan dan groeien ze toch wel. Let ff op zacht weefsel (nat zompig etc), want dat wijst op problemen.
Basjoo overhouden is niet zo heel lastig (zeker de rhizomen zijn keihard!).
- In volle grond kan met bescherming,
- In pot kunnen ze gewoon naar binnen.
--> Koel en droger: Een koelere garage o.i.d is ideaal - tussen 5 en 10° of zo is perfect. In dat geval iets droger houden!
--> warm en licht: Een optie is in de huiskamer bij 20. Ik ondervond er vaak hinder van wolluis en andere ellende en was er geen voorstander van. Het kan wel, anderen zijn er succesvol mee. Het is zaak om voorzichtig te bewateren in de winter, en zoveel licht als mogelijk te voorzien icm wat luchtvochtigheid
PS: Musa basjoo word hier 4 a 4.5m hoog. Ik weet niet hoe hoog je plafond is...
Succes!