Citrus Limon verliest zijn blad...

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Citrus Limon verliest zijn blad...

Berichtdoor Klaas-Jan op 27 apr 2011 20:55

Hallo allemaal,

Mijn Citrus boom staat 's winters in een verwarmde kas en staat sinds een paar weken weer buiten. Niks aan de hand, boom in een grotere pot gezet en nog niks aan de hand. Hij krijgt Pokon citrus bemesting en ik hou de grond vochtig.
Nu begint er wel heel veel blad af te vallen. Dit gaat in een tempo dat hij binnenkort kaal is. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
Ik heb hem inmiddels op een nog wat meer beschutte plek neer gezet i.v.m. de wind.

Alvast bedankt!
Klaas-Jan

34 bedankjes

Re: Citrus Limon verliest zijn blad...

Berichtdoor Pater-ik op 28 apr 2011 12:25

Hallo,
Heb je al gecontroleerd op schildluis of ander ongedierte? Een foto kan ons iets wijzer maken.
Gr'tjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 28 apr 2011 13:34

Waarschijnlijk te droog gestaan,en nu ineens teveel water,komt wel goed.
Ik lees dat je 'm overgepot hebt,kan ook de oorzaak zijn,en zowiezo eerste 6 Wkn na verpotten geen mest geven.
Zal nu wel veel bloesem geven :)
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor ick op 28 apr 2011 19:42

Afgelopen winter was ik een weekje skiën. In de tussentijd is mijn citrus totaal verdroogd, met veel bladval tot gevolg. Ook ontdekte ik een enorme plaag van schildluizen. Vreemd genoeg zijn die ineens en masse doodgegaan. Misschien doordat de plantpin die ik in de pot gestoken had voor de winter, is beginnen te werken door de op gang komende sapstroom. Inmiddels staat de plant nu alweer een paar weken buiten en begint -ie uit te lopen.
Wat ik maar bedoel te zeggen, is dat er een goede kans is at je citrus idd. te droog heeft gestaan en daarom het blad laat vallen. En dat dit -met een beetje geluk- vanzelf weer goed zal komen. Die bladval moet natuurlijk wel stoppen...
Zie je wel uitlopers aan de plant?

@Grad: nou, op die bloesem wacht ik nu al zo'n 17 jaar (zelfgezaaid exemplaar, vandaar. Maar het zou nu toch wel eens leuk zijn!)

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 28 apr 2011 23:58

Ik heb hem de hele winter water gegeven en af en toe een beetje Pokon vloeibare mest erdoor, dit omdat hij altijd op minimaal +5gr werd gehouden. Inderdaad als hij iets te droog stond liet hij wat blad vallen, maar ik houdt hem nu ook gewoon vochtig met elke 2 weken wat vloeibare mest (zoals aangegeven op verpakking Pokon).
Bloesem is zeker aanwezig, veel bloemen en ruiken heerlijk. Uitlopers heeft hij afgelopen winter ook gemaakt en daar verliest hij ook het meeste zijn blad.
Ik zal vandaag is een foto maken, heb gekeken naar schildluis enz. maar kan niks ontdekken.

Alvast bedankt voor de reakties. :thumb_up:
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 01 mei 2011 21:00

Hier een foto van de Citrus en een foto van dichtbij waar je een tak kunt zien waar al het blad af is. Dit zijn voornamelijk jonge takken.
Als ik hem besproei valt er ook veel blad af...
Kan iemand vertellen waar dit bladverlies aan kan liggen?

Bedankt!
Bijlagen
DSC02890 [1600x1200].JPG
DSC02890 [1600x1200].JPG (245.55 KiB) 6449 keer bekeken
DSC02893 [1600x1200].JPG
DSC02893 [1600x1200].JPG (243.1 KiB) 6449 keer bekeken
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 01 mei 2011 23:13

Heeft je pot wel gaten in de bodem ?zie dat het een stenen bak is.
Een citrus is heel gevoelig voor wortelrot,dus een goede afwatering is een must.
Dat ie oud blad verliest is normaal,maar nieuw blad is niet goed.
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 02 mei 2011 00:27

Er zitten uiteraard gaten in de bodem en op de bodem ligt split voor betere afwatering. Ik heb hem een paar weken geleden in deze grotere pot gezet.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 03 mei 2011 22:42

Voor een citrus raad ik steeds een vochtigheidsmeter aan ivm het water geven. Dit is bij mij onmisbaar geworden.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor ick op 05 mei 2011 21:07

Dat ziet er inderdaad anders uit dan bij mijn exemplaar. Die had duidelijk te droog gestaan en heeft vooral zijn oude blad laten vallen (dus meer van binnenuit). Het enige dat ik zou kunnen bedenken is dat het dan met de overgang van binnen naar buiten te maken zal hebben. Hoewel ik dat ook raar zou vinden, ik zie die van mij altijd helemaal opbloeien zodra die buiten staat (in figuurlijke zin dan, bloemen heb ik nog nooit gehad). Ik hoop dat ene wijzer iemand op het gebied van citrussen je goede raad kan geven! Maar meer nog dat het spontaan goedkomt natuurlijk...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?