door Nathalie op 23 jun 2011 11:06
Thuis heb ik een serre waar meerdere palmen (phoenix roebellini, hyophorbes, cocos sinds kort een nieuwe grote veitchia en ook nog wat jonge veitchia's en tachycarpussen), bananenplanten en ook wat groenteplanten heb staan. De luchtvochtigheid is daar gem 60% en tempt tussen de 19-29 graden (ligt aan hoe t buiten is). Nu had ik een tijdje terug een banaan met beginnend spint (geen infestatie, maar bij goed kijken zag je enkele mijten aan onderzijde blad (typische lichte mijten, volw exemplaren met 2 stippen zijdelings). Deze heb ik geisoleerd en de rest geinspecteerd. Die banaan en de hele serre behandeld met de phytoseillus mijt (rode roofmijt tegen spint: deze is duidelijk herkenbaar: groter, sneller dan spint en rood). Dit is ongeveer 3weken geleden. Een paar dagen na uitzetten, heb ik nog eens gekeken maar geen roofmijten meer gezien. Nu heb ik echter sinds een kleine week hele kleine rode mijtjes op de onderzijde van de bladeren zitten (bij sommige planten). Ze zijn KLEINER dan spint (niet te fotograferen dus) en vormen geen spinsel. Ik zie ook geen spint meer alleen wel meer van die kleine rode mijtjes. Nu maak ik me zorgen want ik weet dat als er geen spint meer is dat de roofmijt ook doodgaat (dus waar leven die rode mijtjes van?). En ik heb ook wel eens gehoord van de rode palmmijt (hij zit echter ook op de tomatenplant) en ben bang dat t die zou kunnen zijn en daar helpt phytoseillus niet tegen. Daarnaast weet ik dat spint rood verkleurd na de winter, maar in deze serre stonden afgel winter geen planten, dus dat kan t niet zijn denk ik. Graag antwoorden en adviezen, zit een beetje met de handen in t haar.