olijfbomen nog te redden?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Berichtdoor olijfje op 26 feb 2012 14:49

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw en heb een probleem, hoop dat iemand me kan helpen.

Ik heb 2 redelijk grote/dikke olijfbomen in de grond staan, in mijn voortuin. Met de vorst laatst heb ik ze ingepakt in speciale zakken daarvoor. Toen de vorst voorbij was, de zakken eraf gehaald, maar door te hoge luchtvochtigheid in die zakken, was het blad zwart gestipt.
Een paar weken zonder zakken nu, ging ik net kijken, valt bijna al het blad uit als ik schut of ze aanraak. Ze zien er ook erg droog en dood uit.
Als alles uitgevallen is, zou er dan nieuw blad komen, of zouden de boompjes dood/gestikt zijn?

Ik heb ze een paar dagen geleden een beetje water met voeding gegeven, maar de grond is heel nat natuurlijk dus wil ze niet nog meer water gaan geven. Moet ik nou toch water en voeding geven en hoe vaak?
Of wat kan ik nog meer doen om ze te redden?

Ik hoop dat de zon snel gaat schijnen en ze weer opkomen :thai:

Bedankt alvast voor de reacties!
olijfje

0 bedankjes

Re: olijfbomen nog te redden?

Berichtdoor hexina op 28 feb 2012 11:12

Speciale zakken?
Toch geen plastic zakken he.......want platic ademt niet en het word er zo vochtig in. En vocht is nu net heel slecht. Heb je foto's?
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor philip op 28 feb 2012 11:50

Gewoon onbeschermd laten en afwachten en die zal zich herstellen,het kan tot in mei duren voor je verandering ziet,krab een beetje schors weg van een twijg,is het groen dan ok,is het bruin de twijg terugsnoeien,dus vooral geduld hebben.Mijn kolos staat al 4 winters onbescherm en ieder maal hersteld die goed,eventueel in de lente eens aangepaste meststoffen toedienen , ik zou geen water geven als die in volle grond staat,natte wortels zijn slecht voor de olijfboom
Mvg Philip.
philip

11 bedankjes

Berichtdoor RichardA op 12 maart 2012 14:15

Hallo, ik heb bijna hetzelfde ,ik heb vorig jaar (augustus)een olijf gekocht in Aalsmeer van 15-20 jaar oud, daar heb ik speciale grond gehaald met voeding, hij staat in een bloembak van 1x1 mtr open verbinding met de grond, op de aarde heb ik worteldoek gelegd met grit, er was mij verteld dat dit geen kwaad kon, regelmatig water geven als de watermeter het juist aan geeft, in november begon hij uit tevallen,en was vrij snel kaal. in de winterperiode weinig tot geen water gegeven, De boom afgedekt met de strenge vorst (-18 ) de boom is ruim 3 weken afgedekt geweest echt niet langer, Hij was afgedekt metr luchtig bubbelfolie, er zaten lucht gaten in en hij was niet overmatig vochtig binnen. Nadat ik het folie hasd verwijderd zag ik rondom scheuren, was er niet blij mee, voor mij geld komt dit nog goed , op dit moment geef ik hem geen water daar de aarde nog vochtig is , ik hoop dat hij het overleeft ,de takken zijn wel soepel en breken niet af,

mvgr. Richard Arts
RichardA

0 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 12 maart 2012 16:33

de scheuren in de bast zou ik toesmeren met een wondafdekkingsmiddel, zodat er geen verder vocht en schimmel in kan.
binnen een dikke maand zal hij wel weer uitlopen. Eventueel de dunnere takjes wegsnoeien.
gr.
Wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor olijfje op 06 apr 2012 21:05

Hoi,

Bedankt voor de reacties. De zakken die ik gebruikt heb, waren speciaal voor olijfbomen van adement materiaal. Maar goed, daar heeft het niet aan gelegen, alle olijven in Nederland staan er hetzelfde bij, op sterven na dood :( . Maar ik heb net schors weggekrabt en zag groene kleur, dus ik houd nog hoop. Gewoon wachten, wachten en hopen dat het weer mee zit.

Groetjes Bianca
olijfje

0 bedankjes

Berichtdoor Rikke123 op 20 mei 2012 15:47

Ik zit met olijfboom waarvan ik eigenlijk niet weet of deze nu nood heeft aan een grote reanimatie kuur... de takken zien groen, veel kale takken de laatste 2 jaar. Bovenaan heeft deze dan wel weer veel blad en ook nieuw blaadjes. De potgrond is afgedekt met witte keien... mag dit? Wat staat er mij te doen? Alvast dank voor jullie reactie
Bijlagen
olijf 005.jpg
foto van boom
olijf 005.jpg (193.28 KiB) 21143 keer bekeken
olijf 006.jpg
olijf 006.jpg (186.71 KiB) 21097 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Rikke123 op 21 mei 2012 14:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Rikke123

0 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 20 mei 2012 18:49

Hey Rikke,

Op het eerste gezicht is je boom nog dik in orde. Kan je 'n foto maken van wat verder?
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor Nody op 20 mei 2012 19:10

Mijn olijfboompje met 6 mm 'stamdikte' was bijna totaal doodgevroren, maar heeft nu sinds een anderhalve week nieuwe uitlopers onderaan de stam op 5 cm van de grond.

Het is nu een olijfstruikje geworden... :roll:
Nody

23 bedankjes

Berichtdoor Orlandi16 op 20 mei 2012 19:24

Uit eigen ervaring zou ik zeggen dat je best een olijfboom in volle grond NOOIT beschermt met een zak, (ik heb het hier over bomen van > 20 jaar) plastic, vliesdoek of wat dan ook. Rond de stam mag je zeker een dikke laag stro/hooi gooien et dat zal de wortels beschermen tegen de vorst.
Natuurlijk heeft ie in onze streken gebrek aan zonuren en dus een hulpje nodig. Van zodra de lente er is bijmesten. Met een aangepast product voor olijfbomen zelfs iedere week van April to Augustus. Indien de grond te nat is kan je koemestkorrels geven (kan geen kwaad) en een kleine hoeveelheid blauwe korrels voor de groei te stimuleren.
Beste is een natuurlijke mest op basis van brandnetels. Zeer gemakkelijk zelf te maken en voorkomt ook van ziektes.
In de warme maanden heeft de olijfboom veel water nodig, niet onderschatten.
Nieuwe uitlopers onderaan de boom meteen wegnemen zo zal ie meer energie overhouden voor groei in de bestaande takken en verticaal groeien.
Butia or not Butia
Orlandi16

14 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?