Hallo allen,
Voorgaand jaar kreeg ik een citrus limon cadeau op mn verjaardag. Volgens het tuincentrum hoefde deze niet verpot te worden, nadat echter alle bladeren er thuis na een paar weken eraf waren gevallen heb ik hem alsnog helemaal van klei ontdaan (wortels/kluit) en speciale potgrond voor mediterane planten gegeven. Daarna kwam er weer nieuw blad, bloemen en een paar citroenen aan. Nu, tijdens het overwinteren op de gallerij in de flat (overdekt, redelijk licht en koud maar niet vrieskoud) laat hij toch weer wat blad vallen. Niet alle blad maar wel blad dat het meest onderaan de takken zat. En laat daar nou juist door de eerste bladuitval weinig bladeren zitten (nieuwe bladeren vormden zich enkel bovenaan de takken, onderaan bleef de boom kaal). Ik twijfel nu of ik de boom flink ga snoeien in de hoop weer wat volume te creeeren. Ik denk dat snoeien tot op de hoogte waarop ik graag weer bladeren zie zal leiden tot complete kaalheid, de boom kan dan echter geen licht ed meer opvangen. Wat is jullie mening hierover? Ik vind het jammer maar niet erg als de boom dit jaar geen bloesems kan geven, ik geef het graag op om op de lange termijn een volle boom te hebben.
alvast bedankt voor het meedenken.
vriendelijke groet
Jes