citrum limon, voor de tweede keer kaal

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

citrum limon, voor de tweede keer kaal

Berichtdoor jessepess op 04 maart 2012 02:44

Hallo allen,

Voorgaand jaar kreeg ik een citrus limon cadeau op mn verjaardag. Volgens het tuincentrum hoefde deze niet verpot te worden, nadat echter alle bladeren er thuis na een paar weken eraf waren gevallen heb ik hem alsnog helemaal van klei ontdaan (wortels/kluit) en speciale potgrond voor mediterane planten gegeven. Daarna kwam er weer nieuw blad, bloemen en een paar citroenen aan. Nu, tijdens het overwinteren op de gallerij in de flat (overdekt, redelijk licht en koud maar niet vrieskoud) laat hij toch weer wat blad vallen. Niet alle blad maar wel blad dat het meest onderaan de takken zat. En laat daar nou juist door de eerste bladuitval weinig bladeren zitten (nieuwe bladeren vormden zich enkel bovenaan de takken, onderaan bleef de boom kaal). Ik twijfel nu of ik de boom flink ga snoeien in de hoop weer wat volume te creeeren. Ik denk dat snoeien tot op de hoogte waarop ik graag weer bladeren zie zal leiden tot complete kaalheid, de boom kan dan echter geen licht ed meer opvangen. Wat is jullie mening hierover? Ik vind het jammer maar niet erg als de boom dit jaar geen bloesems kan geven, ik geef het graag op om op de lange termijn een volle boom te hebben.

alvast bedankt voor het meedenken.

vriendelijke groet
Jes
jessepess

0 bedankjes

Re: citrum limon, voor de tweede keer kaal

Berichtdoor Klaas-Jan op 09 maart 2012 03:14

Hallo Jes,

Waarschijnlijk komt dit door het grote verschil van de omgeving en dan vooral de luchtvochtigheid en temperatuur. In het tuincentrum is de luchtvochtigheid al veel hoger dan in huis of op een gallerij. Hier is moeilijk aan te ontkomen.
Dat je de plant van de klei hebt ontdaan is wel goed geweest aangezien een Citrus snel last heeft van wortelrot.
Ik heb mijn Citrus Limon nu in huis staan in een onverwarmde kamer, hier laat hij ook bijna al het blad vallen. Ik had mijn winterstalling nog niet zodanig uitgebreid dat de Citrusboom hier bij in kon. Volgende winter gaat hij gewoon weer in de vorstvrije kas waar de omstandigheden een stuk beter zijn voor de overwintering.

Wat betreft het snoeien, dit zou ik niet te snel doen. Er komt vanzelf weer nieuw blad met uitlopers. Snoeien kun je denk ik beter doen om hem mooi in vorm te houden.

Succes ermee!
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor jessepess op 12 maart 2012 23:02

bedankt Klaas Jan voor je reactie. Het valt mij op dat enkel aan de bovenkant nieuw blad, stekels en knoppen gevormd worden. De onderzijde van de boom, die al eens kaal werd, krijgt geen nieuwe bladeren of stekels meer. Is dit herkenbaar?
jessepess

0 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 13 maart 2012 02:22

Op zich is het wel herkenbaar, dit was bij mij ook wel het geval. Zodra de temperaturen omhoog gaan en de zon er weer bijkomt dan gaat het wel goedkomen en komt hij wel weer mooi in het blad.
Ik heb mijn Citrusboom afgelopen weekend weer naar buiten versleept omdat hij daar toch het nodige licht krijgt en een betere luchtvochtigheid dan in huis, dit is wel een ouder exemplaar.

Controleer je Citrus nog wel even op Dopluis en/of bladluis, dit kan eventueel ook een oorzaak zijn van bladval. Vooral dopluizen zijn rottige beestjes.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor ick op 26 maart 2012 11:20

Hoi Klaas-Jan,
Mijn Citrus heeft ook na iedere winter last van dop/schildluis. Wat doe jij hieraan? Mijn oplossing totnutoe is van die plantpinnen (tegen (blad)luis, van Bayer), maar daar gaan ze niet definitief mee weg. Verder haal ik ze handmatig van de plant af, maar da's best tijdrovend en daarmee krijg ik ze ook niet allemaal te pakken...

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 26 maart 2012 13:19

Ik gebruik Calypso van Bayer en strooi wat tabak rondom de plant .
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 27 maart 2012 02:56

Calypso van Bayer werkt inderdaad, maar bij mij komen ze toch weer terug. Ik controleer de boom altijd even en mocht ik er wat zien haal ik ze er handmatig af.
Er wordt wel is aangeraden om bepaalde producten bij de pot/kuip in te leggen wat in de loop wordt opgenomen in de grond en dan in de sapstroom. Misschien dat tabak helpt? Heb je het idee dat dit daadwerkelijk helpt Grad?
Ik ben geen roker dus wil eigenlijk ook geen Limoenen met tabak smaak :D
Klaas-Jan

34 bedankjes

Berichtdoor Grad85 op 27 maart 2012 10:16

Bij mij komen ze ook weer terug,maar degene die bespoten zijn drogen uit.
Of de tabak werkt ? zou eigenlijk wel moeten,je proeft er niks van :lol:
Gr Grad
Grad85

21 bedankjes

Berichtdoor ick op 27 maart 2012 12:42

oké, bedankt Grad en Klaas-Jan!
Calypso heb ik wel liggen... Jullie doen dat beiden met de spuit of gieten jullie het (ook) aan?

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Klaas-Jan op 27 maart 2012 17:30

Ik doe de aanbevolen dosering in een spuitflacon en nevel het over de hele boom (wordt opgenomen door het blad) het overige beetje wat in de spuit overblijft verdeel ik over de grond en geef daarna wat water zodat het meeste in de grond trekt.
Klaas-Jan

34 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?