Hallo
geheel nieuw op dit forum, meteen een hulpvraag: mijn avocado lijkt al enige tijd een vrij serieuze ziekte te hebben. Het is een flinke plant van bij na twee meter. Heeft veel gezond blad, is zojuist nog verpot en heeft af en toe dopluis maar daar weet ik wel raad mee. Waar ik geen raad mee weet: hij lijkt een soort meeldauw te hebben (op het blad komen witte stipjes schimmel, het wordt een beetje kleverig) , vervolgens verdort en verschrompeld het blad vanaf de punt en de randen. Daarna sterft het blad af en zet de versterving zich door over de aanliggende bladeren en de punt van de tak. Hij heeft nu meerdere pikzwarte takken die eruit zien als afgebrande lucifers (compleet met krulletje). Takken pal ernaast zien er dan weer prachtig uit, voor zolang het nog duurt. Van andere takken begint het blad te hangen, een teken dat zij de volgende zijn die gaan afsterven. Zowel de bovenste als de onderste takken lijken er last van te hebben, een patroon heb ik nog niet kunnen ontdekken. Op de hoofdstam zit een zwarte vlek. Hij is drie keer tegen meeldauw behandelt maar ik ben bang dat hij iets heel anders onder de leden heeft. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en of er iets tegen te doen valt?
dank, iris