Ik heb al zo’n 9 jaar een palm thuis staan en ik denk dat het een Cycas is. Wellicht geen revoluta, maar een andere soort? De stam is zo’n 80 cm hoog.
De Cycas staat op hydrocultuur en altijd binnen. De standplaats is zeer licht. Ik heb ook geen mogelijkheid om de plant buiten te zetten, want ik woon in een appartement.
Toen hij van de kweker kwam was hij heel mooi in proportie. In de loop van de tijd is hij minder mooi geworden. De bestaande bladeren staan niet meer mooi in een boog, maar hangen wat lullig naar beneden. De punten zijn ook niet zo mooi.
Na zo’n zes jaar had ik de eerste flush: 3 nieuwe bladeren. Buiten proportie groot. Het jaar erna nog een keer een flush: 4 nieuwe bladeren. Nog groter dan de eerste flush. Het resultaat was een palm die er echt niet meer uitzag.
Na wat info op internet te hebben opgezocht heb ik de zeer grote bladeren gesnoeid. Het ziet er nu iets beter uit, maar door de lelijke oudere bladen nog steeds geen mooie plant.
De plant is volgens mij al best oud en ik zou het heel zonde vinden om hem af te schrijven. Aan de andere kant moet zo’n grote plant wel een pronkstuk zijn in je interieur en geen droevig plaatje.
Wat zou ik kunnen doen?
Alvast bedankt voor het advies!