Cycas?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Cycas?

Berichtdoor mirko op 24 nov 2012 00:04

Ik heb al zo’n 9 jaar een palm thuis staan en ik denk dat het een Cycas is. Wellicht geen revoluta, maar een andere soort? De stam is zo’n 80 cm hoog.
De Cycas staat op hydrocultuur en altijd binnen. De standplaats is zeer licht. Ik heb ook geen mogelijkheid om de plant buiten te zetten, want ik woon in een appartement.
Toen hij van de kweker kwam was hij heel mooi in proportie. In de loop van de tijd is hij minder mooi geworden. De bestaande bladeren staan niet meer mooi in een boog, maar hangen wat lullig naar beneden. De punten zijn ook niet zo mooi.
Na zo’n zes jaar had ik de eerste flush: 3 nieuwe bladeren. Buiten proportie groot. Het jaar erna nog een keer een flush: 4 nieuwe bladeren. Nog groter dan de eerste flush. Het resultaat was een palm die er echt niet meer uitzag.
Na wat info op internet te hebben opgezocht heb ik de zeer grote bladeren gesnoeid. Het ziet er nu iets beter uit, maar door de lelijke oudere bladen nog steeds geen mooie plant.
De plant is volgens mij al best oud en ik zou het heel zonde vinden om hem af te schrijven. Aan de andere kant moet zo’n grote plant wel een pronkstuk zijn in je interieur en geen droevig plaatje.

Wat zou ik kunnen doen?

Alvast bedankt voor het advies!
mirko

0 bedankjes

Re: Cycas?

Berichtdoor Marc_S op 24 nov 2012 10:25

Het hangen van de bladeren komt zeerwaarschijnlijk doordat als ze uitlopen te weinig licht hebben en daardoor veel te lang en slap worden.

Groeten

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 nov 2012 12:13

Zo'n gewichtig (...) exemplaar is goed op te knappen als de lichtcondities verbeteren. Probeer of je hem een zomer bij vrienden of kennissen in de tuin mag plaatsen of in een kweekkas. Als zich een nieuwe flush kan vormen in het volle licht, krijg je waarschijnlijk weer een compacte bladerkroon. Het resultaat zou er dan als volgt kunnen gaan uitzien.
Als laatste optie kun je de Cycas te koop aanbieden. Dat heb ik tenslotte ook met het getoonde exemplaar gedaan. Die staat nu weer ergens binnen in een woonkamer.
Bijlagen
Cycasrevoluta.jpg
Cycasrevoluta.jpg (136.87 KiB) 2157 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Rob op 24 nov 2012 16:46

Absoluut lichtgebrek Mirco. Heeft iedereen met cycassen denk ik wel last van. Ik heb hier een 50 cm stam revoluta die 2 maanden geleden nog buiten aan zijn flush begon (29 bladeren), maar stopte vanwege de lage temparatuur. Enkele van de nieuwe bladeren beschadigden door de koude.
Staat nu binnen en de bladstrekking door lichtgebrek is echt zichtbaar. Niet echt mooi.
Als je hem nog meer licht kan geven dan kan eea verbeteren.
Voorts denk ik dat by 80 cm stam het aantal bladeren veel groter zou moeten zijn in een enkele flush. Mogelijk kan je de condities voor groei nog verbeteren. Bemest je hem wel eens?

Zeker niet weggooien hoor. Als het geen revoluta is, dan kon het wel een een dure jongen zijn met 80 cm stam op hydrocultuur.
Meestal zijn cycassen in onze regio van dergelijk grootte overigens wel Cycas revoluta. Ik kom zelden wat anders tegen.
Fotootje zou kunnen helpen!

Welkom op het forum overigens! :welkom:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?