Ik denk niet dat alleen NL de grote boosdoener is maar alle welvarende landen waar men graag een plantje koopt of zaait.
Zelf gebruik ik al jaren cocopeat (Ecostyle) om in te zaaien maar ook om in te kweken. Fijn spul, lekker steriel en je krijgt er geen vuile handen van. Zo uit de zak heb je gelijk de juiste vochtigheid voor de zaaibak.
Er is erg veel verschil tussen de potgronden van diverse winkels. Onlangs een zakkie bij de spar meegepikt maar dat had ik beter zelf even in de gemeentetuintjes kunnen uitscheppen. Zeer slecht, net geen plat zand. Cranenbroek eigen merk, nooit doen! Wanneer die in de pot te droog wordt, wordt het één grote droge brok waar het water direct afstroomt. Die moet je eerst weer doorwoelen voordat ie water opneemt. Fleurella (karwei) mag ik graag gebruiken voor de zomerbloeiertjes.
Als je over sommige soorten grond nadenkt zou je zeggen dat het niet klopt. Neem nou mediterrane grond of palmenpotgrond. Ik snap dat daar de juiste bestanddelen in zitten welke de palm graag heeft, wat vocht vasthoudt en waar ie verder lekker in groeit maar het strookt totaal niet met de vaak rotsachtige schrale grond in hun natuurlijke omgeving waar al tientallen jaren de mooiste en grootste palmen in groeien. Voeding krijgen ze nauwelijks, alleen veel zon en grondwater.
Wij zouden dergelijke grond meteen wegkappen net als de klei die men vaak uitspoelt.