Red de bijen - Greenpeace Nederland

Plaats hier nieuws en tips in verband met de exotische planten hobby.

Red de bijen - Greenpeace Nederland

Berichtdoor Bluesart op 22 apr 2014 01:56

Bij tros radar ging het maandagavond over de vele pesticiden op sierplanten.
Daarom zag ik dus vorig jaar zoveel dode bijen bij mijn lavendelplanten.
Dit zijn al oude planten dus daar zal het niet aan liggen, maar waarschijnlijk hebben sommige bijen al vol vergif gezeten eer ze mijn lavendel bezochten.

http://www.trosradar.nl/uitzending/arch ... inplanten/

Afbeelding

Zonder de bij geen boontje, framboosje of aardbei! Bijen hebben het zwaar. Red de bij en teken voor gifvrij. Vraag Intratuin om gifvrije planten en bollen op http://www.reddebijen.nl
Bluesart

0 bedankjes

Re: Red de bijen - Greenpeace Nederland

Berichtdoor Rob op 23 apr 2014 00:07

Enige nuance is wel op de plaats, maar mijn mening.
Vooropgesteld: Ik teken sowieso uit principe nooit een petitie van Greenpeace, en de collectebus blijft bij mijn voordeur altijd erg leeg, alleen al vanwege het karakter van de organisatie zelf. Het fanatisme waarmee Greenpeace haar boodschappen gewoonlijk pleegt te omlijsten, keur ik ronduit af. Het middel is soms echt erger dan de kwaal.

Niet dat er hier sprake is van enige ontkenning van het fundamentele probleem hoor. Integendeel: ik heb een aantal jaren in de analyse van gewasbeschermingsmiddelen gezeten (zowel bodem, water als voedingsproducten) en ik heb mijn 'fair share' aan misère echt wel voorbij zien komen in ons milieu, en soms dat in het buitenland, maar beide onmiskenbaar aangericht door onze eigen soort: de consument.

Het steekt me echter dat elke keer als ik een rapport van Greenpeace lees, de wetenschappelijke onderbouwing steevast ondergeschikt word gemaakt aan een nogal populistische boodschap die ten behoeve van ons als 'de gemiddelde Nederlander' nog zwaarder voorgekauwd word dan de inhoud van een pot Olvarit;
In dit geval ontbreken in het rapport essentiële wetenschappelijke details zoals de residu concentratie. Om maar een voorbeeld te noemen: in Uw dagelijks drinkwater of de lucht die U inademt zitten ook altijd een handvol toxische stoffen, maar de concentratie is zo laag dat we er geen of verwaarloosbaar weinig schade van ondervinden!
Het rapport ontbeert verder de nodige diepgaande discussie ten aanzien van blootstellingsnormen voor bijen, en gebruikt in plaats ervan liever de gemakkelijkere beschuldigende vinger in de richting van de tuincentra en kwekers (levert ook beter kijkcijfers op overigens).
De juiste boodschap is om te sturen op goede en accurate normering, regelgeving en controle - zoals ik wel in de conclusies kon lezen - maar die boodschap 'verkoopt' gewoonweg te moeilijk, en een TV programma eromheen zou waarschijnlijk heel slechte cijfers scoren.

Ik heb het rapport met buitengewone interesse gelezen, en raad eenieder aan dit ook te doen - erg interessant. Hoe meer we lezen en weten over dit soort middelen en de effecten ervan kennen, hoe beter ons milieu word.

@ Bluesart: Uw nobele boodschap is duidelijk, ik steun hem van harte, en zelfs uw conclusie ten aanzien van uw eigen lavendel zou per ongeluk wel eens juist kunnen zijn, maar toch is ook die nogal 'kort door de bocht'.
In het rapport en de video word gewag gemaakt van het feit dat sommige middelen soms wel jaren in/op de plant kunnen blijven zitten....dus laten we onszelf niet te snel vrijpleiten! Let wel: velen van ons liefhebbers zijn vermoedelijk evenzo schuldig!
Check je schuurtje maar eens op middelen met bijv Imidacloprid als werkzame stof. Ik beken hier alvast: ik heb het staan.

Mijn motto hier is dan ook: als consument zijn wij hier echt de enige hoofdschuldige!
Zolang wij in Februari/Maart al Lavendel etc in bloei willen kopen, niet meer dan 1.50 voor een plantje lavendel willen betalen en we absoluut geen 'plekje' op een krop sla, komkommer of tomaat meer accepteren en is dit wat je krijgt.

PS: Bovenstaand is vanzelfsprekend een mening. Ik verwacht echt niet we er allemaal gelijk over denken. Food for thought dus.

Groet
Rob

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor plasta op 23 apr 2014 01:50

Mijn motto hier is dan ook: als consument zijn wij hier echt de enige hoofdschuldige!

Rob,
Deze chemische dingen zijn jouw vakgebied en jij weet er ook zodoende veel van. Van de gemiddelde consument mag/moet je niet verwachten dat die ook deze kennis van zaken heeft of zich daarin zo verdiept en dan ligt er toch een taak bij de producenten van dit soort spul en bij de overheid met voldoende regelgeving.
Een bedrijf wil geld verdienen (logisch) en zoekt daarom waarschijnlijk de wettelijke grenzen op om ons als consument te behagen met onze behoefte, maar het bedrijf zou zich toch ook moeten afvragen of ze "overmorgen" ook nog geld kan verdienen met deze praktijken.

Om mezelf tegen te spreken; het bedrijf zal dan "overmorgen" waarschijnlijk wel met producten op de markt komen die onze consumentenbehoefte naar "middelen om de veroorzaakte schade te minimaliseren" bevredigen en zo kan men dan weer de omzet/winst halen en de aandeelhouders tevreden stellen.

Food for thought

Raymond
plasta

146 bedankjes

Berichtdoor Bluesart op 23 apr 2014 02:33

Rob schreef:@ Bluesart: Uw nobele boodschap is duidelijk, ik steun hem van harte, en zelfs uw conclusie ten aanzien van uw eigen lavendel zou per ongeluk wel eens juist kunnen zijn, maar toch is ook die nogal 'kort door de bocht'.
In het rapport en de video word gewag gemaakt van het feit dat sommige middelen soms wel jaren in/op de plant kunnen blijven zitten....dus laten we onszelf niet te snel vrijpleiten! Let wel: velen van ons liefhebbers zijn vermoedelijk evenzo schuldig!
Zolang wij in Februari/Maart al Lavendel etc in bloei willen kopen, niet meer dan 1.50 voor een plantje lavendel willen betalen
Rob

De betreffende lavendelplanten zijn nog van vorige bewoners en misschien wel 20 jaar oud, lijkt me toch onwaarschijnlijk dat daar nu nog aankoop gif in zit.

Ik stek en zaai overigens zoveel mogelijk zelf met passie voor de vlinders en bijen die sommigen ervan graag een bezoekje brengen ( o.a. kardoen, lavendel, rozemarijn, wonderboom, stokroos, vlinderstruik, vingerhoedskruid, slaapboom, paradijsvogelstruik, plataan, catalpa, paulownia, wilde acasia en gele brem).

Maar ik kan dus toch wel mede zelf de boosdoener zijn en juist daar schrok ik van.
Vorig jaar Bougainvillea, rode brem, lampenpoetser, kuiflavendel, lobelia's en petunia's gekocht.
Wist ik veel dat daar zoveel gif op zat.

Intratuin heeft trouwens een reactie op het onderzoek en de uitzending gegegeven:
http://www.intratuin.nl/reactie-rapport-greenpeace/
Bluesart

0 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 23 apr 2014 07:20

Ik zag de uitzending ook.Zit veel gif op de plantjes die je koopt blijkbaar ,dus misschien beter zelf een plantje krijgen van een andere liefhebber door stek of deling van een plant die al jaren ergens staat.Verder ook kastjes maken of bijenhotel.Hulp voor vele soorten inheemse bijen is echt nodig.Mijn oproep op dit forum is wat uitgedoofd maar andere nieuwe schakels zijn intussen actief.Dus a.u.b.doe mee en plaats een kastje of houtblok met gaatjes geboord.Er is echt veel aan het gebeuren voor de bijen maar iedereen moet meedoen.Bedankt uit naam van de bijen.
Dejagere

45 bedankjes

Keer terug naar Nieuws en tips